VW, Skoda, Cupra og Audi kæmper med softwareproblemer

Softwareproblemer og uenigheder med Rivian betyder, at kommende elbiler fra Volkswagen, Skoda, Cupra, Audi og Porsche kan blive meget forsinkede og dyrere.

VW, Skoda, Cupra og Audi kæmper med softwareproblemer

Volkswagen og Rivian, som sammen udvikler ny software kommende biler fra VW Group, støder nu på uventede udfordringer.

Udviklingen af softwaren tager længere tid end forventet og forsinker kommende elbiler – se hvilke elbilmodeller der forventes forsinket.

For bilkøbere betyder det, at nye elbiler fra VW, Skoda, Cupra og Audi ikke bare lader vente på sig, men også kan bliver dyrere, når de endelig kommer på markedet.

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen

Volkswagen Group rammes af nye software-forsinkelser

Volkswagen kæmper fortsat med softwareproblemer, denne gang i samarbejdet med amerikanske Rivian.

Volkswagen udvikler i fællesskab med Rivian den næste generation af software, som man vil finde i kommende biler fra Volkawagen Group, altså Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra.

Problemer med softwaren betyder nu forsinkelser, hvor kommende elbiler som Audis nye Q8 e-tron og Audi A4 e-tron er skubbet til tidligst 2028, mens en ny Porsche luksus-SUV er udskudt på ubestemt tid.

Samarbejdet med Rivian, som skulle give VW et teknologisk løft, skaber også andre udfordringer. Rivians software er designet til elbiler og fungerer dårligt i VWs benzin- og dieselmodeller. Derfor kan VW blive tvunget til at bruge sin egen softwaredivision Cariad længere end planlagt – med risiko for ekstraudgifter på op mod 6,5 mia. euro.

Internt er der dertil uenighed, hvor Audi og Porsche ønsker stor frihed til at tilpasse Rivians software, mens Rivian selv presser på for en enklere løsning. Samtidig er VW’s egne udviklere frustrerede over konstante ændringer og forsinkelser.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Kan betyde forsinkelser og højere priser på elbiler

Volkswagen planlægger at indføre Rivians softwareplatform med den kommende ID.1, koncernens billigste elbil. Men ID.1 får kun en delvis version af platformen.

Først med ID. Golf i 2028 bliver Rivian-softwaren fuldt integreret – og Volkswagens første rigtige softwaredefinerede elbiler ser dagens lys.

Udviklingsforsinkelser, tekniske udfordringer og interne uenigheder betyder dog, at centrale elbiler fra Volkswagen, Audi, Cupra, Skoda og Porsche kan blive forsinket.

De ekstra tilpasninger og problemer med platformen risikerer samtidig at øge omkostningerne, hvilket kan afspejles i højere priser på de kommende modeller. Dermed risikerer Volkswagen Group både at forsinke og fordyre deres elbiler – og det kan svække koncernens konkurrenceevne på et presset elbilmarked.

Forbrugere må derfor forvente længere ventetid på flere af koncernens vigtige kommende elbiler – og potentielt højere priser, hvis forsinkelserne bliver dyre for VW.

Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test

Perspektivering

ID.1, som forventes at komme til at hedde ID. Up, bliver den mindste og billigste elbil fra Volkswagen Group. Prisen forventes at lande på omkring 160.000 kr.

Her kan du se de billigste elbiler i Danmark lige nu.

Vi anbefaler:
Alle elbiler i bybilklassen
Guide til opladning af elbil derhjemme
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test