Chipkrise truer europæisk bilproduktion
En konflikt mellem Holland og Kina har skabt akut mangel på bilchips, som nu truer leveringen af nye elbiler i Europa og Danmark.
For danske bilkøbere kan det betyde længere ventetid og potentielt prisstigninger, hvis krisen ikke snart afværges – se hvilke bilmærker der er ramt.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Krise hos europæiske bilproducenter over manglende chips
ACEA, der er brancheorganisation for de europæiske bilproducenter, advarer om, at de europiske bilproducenter kan blive nødsaget til at bremse produktionen inden for få dage, hvis ikke der findes en løsning på en højaktuel konflikt mellem Holland og Kina.
Mangel på såkaldte Nexperia-chips, der er blandt de mest anvendte chips i bilproduktionen, skyldes et kinesisk eksportstop, efter at den hollandske regering greb ind over for Nexperias kinesiske ejer Wingtech.
Nexperia-chipsene er simple, men uundværlige for bilernes styreenheder og bruges overalt: Tilslutningen mellem batteri og motorer, lys og sensorer, bremsesystemer, airbag-styreenheder, infotainmentsystemer og elektriske vinduer.
Der arbejdes derfor hårdt på at finde en diplomatisk løsning. Det er nemlig både svært og tidskrævende med kort varsel at skifte til en af de andre store leverandører, Infeneon Technologien, Onsemi, STMicroelectronics eller DENSO.
Nissan, Mercedes-Benz, GMM, Bosch og Honda er nogle af de virksomheder, som nu råber vagt i gevær.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Risiko for forsinkede og dyrere elbiler
Den aktuelle chipmangel hos Nexperia kan få mærkbare konsekvenser både for danskerne og det danske elbilmarked. Flere europæiske bilproducenter, herunder Volkswagen, Audi, Skoda og Volvo, har allerede advaret om mulige produktionsstop som følge af den manglende levering af kritiske halvledere til bilernes styreenheder.
Situationen kan føre til længere ventetider på populære elbilmodeller i Danmark, færre kampagnetilbud og i visse tilfælde at udvalge elbiler er midlertidigt utilgængelige.
Danskerne kan derfor opleve forsinkelser og potentielt højere priser for at kompensere for det manglende udbud sammenlignet med den stigende efterspørgsel på elbiler. I 2020-2022 så vi også priserne på biler stige, da der var stor mangel på chips. Det vil være et noget ubelejligt tidspunkt for danskere, der overvejer at købe elbil, da elafgiften stort set elimineres i 2026 og 2027, samtidig med at registreringsafgiften ikke stiger som ellers planlagt.
Sagen sætter samtidig fornyet fokus på behovet for, at de europæiske bilproducenter får etableret en mere robust produktion af biler, der er mindre sårbar over for Kina. På længere sigt sagen altså resultere i øgede investeringer i europæisk chipproduktion og styrket forsyningssikkerhed inden fofr det europæiske bilmarked.
Se også: Disse elbiler er bedst i test
Perspektivering
Mange elbiler på det europæiske bilmarked bliver også produceret i Europa, men det er langt fra alle. Se hvilke elbiler der er produceret i Europa. Se også hvilke elbiler der ikke er fra Kina.
Vi anbefaler:
Guide til opladning af elbil derhjemme
Oplad elbil på få minutter
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Opladning af elbiler
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test