Alle bilimportører og bilmærker – hvem hører sammen?
Flere kinesiske bilmærker strømmer til Danmark, og det er blevet svært at holde styr på, hvem der importerer de forskellige bilmærker. Få et overblik over alle bilimportører og de elbilmærker, som de har i Danmark.
Se også: Test og anmeldelser af alle elbiler
Disse bilimportører står bag bilmærkerne
I takt med at flere og flere kinesiske bilmærker prøver lykken i Danmark, er det blevet sværere at sværere at gennemskue udvalget af bilmærker. Forbi er dagene med store bilgiganter, der er nemme at adskille fra hinanden.
I dag består bilmarkedet af flere store bilimportører, som hiver en lang række nye – og for mange ukendte – bilmærker til Danmark. Har du mistet overblikket over, hvilke bilmærker de forskellige bilimportører har i Danmark?
Vi giver dig her et overblik over alle de forskellige bilimportører og de bilmærker, som de sælger i Danmark. Listen tager kun udgangspunkt i bilimportører af bilmærker, som sælger elbiler – og kun personbiler.
Bilmærker importeret af Skandinavisk Motor Co. (Semler Gruppen)
Skandinavisk Motor Co., der hører under Semler Gruppen, er den største danske bilimportør målt på antal solgte biler. 34,0 procent af alle elbiler, der kører på vejene, er fra Skandinavisk Motor Co.
Importøren er naturligvis bedst kendt for Volkswagen, men stort set lige så kendt for Audi, Skoda og Porsche og mindre kendt for Cupra og Seat.
Skandinavisk Motor Co. importerer følgende bilmærker i Danmark:
- Audi
- Cupra
- Porsche
- Seat
- Skoda
- Volkswagen
Bilmærker importeret af Nic. Christiansen Gruppen
Nic. Christiansen Gruppen er endnu en af de største bilimportører i Danmark. Importørens bilmærker udgør 7,9 procent af alle elbiler på de danske veje.
Nic. Christiansen Gruppen importerer følgende bilmærker i Danmark:
- Denza
- Jaecoo
- Omoda
- Ford
- Hyundai
- BYD
- Jaguar
Bilmærker importeret af Wismo Group
Wismo Group er den bilimportør, som har klart flest bilmærker i sin portefølje. Aktuelt har Wismo hele 13 forskellige elbilmærker i sin portefølje. Syv af dem er klassiske og gamle bilmærker fra Stellantis-koncernen, mens de seks af dem er nye, kinesiske bilmærker, som endnu ikke har fået fodfæste på det danske elbilmarked.
Trods de mange bilmærker udgør Wismo Groups elbiler kun 6,7 procent af bestanden af elbiler i Danmark.
Wismo Group importerer følgende bilmærker i Danmark:
- Alfa Romeo
- Citroën
- DS
- Exlantix
- Fiat
- Hongqi
- Jeep
- Leapmotor
- Opel
- Peugeot
- Seres
- Skyworth
- Voyah
Bilmærker importeret af Nellemann
Nellemann er et mindre foretagende, som koncenterer sig om to bilmærker – Kia og MG – som dog til sammen også har en fin markedsandel på 5,0 procent.
Nellemann importerer følgende bilmærker i Danmark:
- Kia
- MG
Bilmærker importeret af RSA Danmark
RSA Danmark er den danske gren af den norske bilimportør Rutebileiernes Standardiserings-Aksjeselskap (RSA). Importøren fokuserer på kinesiske og sydkoreanske bilmærker, som foreløbig har en beskeden markedsandel på 0,3 procent.
RSA Danmark importerer følgende bilmærker i Danmark:
- JAC
- KG Mobility
- Maxus
Bilmærker importeret af Andersen Motors
Andersen Motors er en importør, som står for to bilmærker i Danmark med en næsten ikkeeksisterende markedsandel på 0,3 procent.
Andersen Motors importerer følgende bilmærker i Danmark:
- Suzuki
- Aiways
Bilmærker, som selv står for importen
Der findes mange andre bilmærker, som selv står for importen af sine biler i Danmark. Disse bilmærker udgør til sammen 26,4 procent af bestanden af elbiler i Danmark.