SUV’er med længst rækkevidde
SUV’er er populære som aldrig før, men rækkevidden varierer enormt fra elbil til elbil. Her får du overblikket over alle SUV’er med længst rækkevidde. Se også, hvorfor en lang rækkevidde er vigtig.
Se også: Sammenlign alle SUV’er
Hvilken SUV har længst rækkevidde?
Danskerne elsker SUV’er. Faktisk er 65 procent af alle elbiler, som danskerne har købt i 2025, en SUV.
Men der er stor forskel på, hvor langt de forskellige SUV’er kan køre på en opladning. Se alle SUV’er med længst rækkevidde nedenfor:
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvaliteter
Disse SUV’er har længst rækkevidde
BMW iX3 er den ubestridte konge, når det gælder SUV’er med længst rækkevidde. Den kører helt op til 805 km på en opladning takket være et stort 108,7 kWh NMC-batteri.
Vi skal noget ned i rækkevidde for at finde nr. 2 på listen. Det er endnu en tysker, Mercedes-Benz GLC With EQ Technology, som kører op til 713 km på en opladning.
Polestar 3 er den SUV på markedet med tredje længst rækkevidde. Den har en lang rækkevidde på op til 706 km. Dernæst finder vi BMW iX med op til 701 km rækkevidde tæt efterfulgt af Mercedes-Benz EQS SUV med en WLTP-rækkevidde på op til 699 km.
Se også: Priser på de billigste elbiler
Hvorfor er lang rækkevidde i en SUV vigtig?
En lang rækkevidde i en SUV er vigtig, fordi det ganske enkelt gør hverdagen nemmere. Med flere kilometer på batteriet kan man køre fra A til B uden hele tiden at tænke på ladestop – især på lange køreture, hvor fleksibilitet betyder meget.
En lang rækkevidde er også vigtig, fordi du med et blandet kørselsforbrug i praksis ikke kan køre lige så langt, som WLTP-rækkevidden antyder. Særligt om vinteren kan du forvente, at den reelle rækkevidde ligger omkring 30 procent lavere end WLTP.
Har man en hjemmelader, giver et større batteri med lang rækkevidde også mulighed for at udnytte de billigste timer på døgnet bedst muligt. Man kan ganske enkelt lade mere strøm på batteriet, mens elprisen er lav, og dermed reducere sine samlede ladeomkostninger markant. Det gælder særligt i husstande og elbiler med understøttelse af 22 kW AC-opladning, hvor strømmen kan fyldes på elbilen dobbelt så hurgtigt som normalt.
SUV’er er samtidig mindre aerodynamiske end sedaner og stationcars og bruger derfor mere energi særligt ved motorvejshastigheder. For at kompensere for det er SUV’erne som regel udstyret med større batterier – og jo større batteri, desto højere vægt og strømforbrug.
Derfor har mange SUV’er et relativt højt strømforbrug, og det kan mærkes på økonomien. Der kan være flere tusinde kroner om året til forskel i ladeudgifterne mellem en energieffektiv elbil og en tung SUV. Det er værd at have med i sine overvejelser, hvis man ønsker at køre så billigt som muligt.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der klarer sig bedst i test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Se varigheden på elbilers garantier