Test: BMW iX3 kører over 1.000 km på en opladning
BMW demonstrerer i et eksperiment, hvor langt den nye iX3 kan køre på en opladning.
Eksperimentet viser, at elbilen sagtens kan overgå den officielle WLTP-rækkevidde, når bare ruten optimeres og alle komfortfunktioner slukkes.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af BMW iX3
BMW iX3 imponerer med 1.000 km rækkevidde
Seks BMW-medarbejdere kørte elbilen fra BMW’s fabrik i Debrecen til BMW’s hovedkvarter i München. Det er en rute, som de forlængede til 1.007,7 km for at krydse den magiske 1.000 km-grænse uden opladning. Efter turen havde BMW iX3 stadig 20 km rækkevidde tilbage.
For at opnå en så lang rækkevidde planlagde de en særligt optimeret rute uden motorvej, køkørsel og lyskryds og undlod at bruge aircondition, radio og endda lygter, medmindre det var absolut nødvendigt.
Se også: Alle elbiler fra BMW
Derfor kan du ikke regne med WLTP-rækkevidden
BMW iX3 har en WLTP-rækkevidde på 805 km, og eksperimentet viser, at man sagtens kan overgå den teoretiske rækkevidde, hvis man blot kører tilpas langsomt og/eller energieffektivt.
WLTP er en laboratorietest, der simulerer blandet kørsel (by, landevej, motorvej), og derfor vil tallet aldrig kunne indikere den højest mulige rækkevidde. Uanset hvordan man angiver en elbiles rækkevidde, vil man med WLTP heller aldrig kunne ramme præcist, for alle har forskellige kørestile og kører under vidt forskellige forhold.
WLTP-rækkevidden er dermed et godt værktøj til at sammenligne elbilers rækkevidde under ens testforhold.
I praksis, når man har et blandet kørselsforbrug, er den virkelige rækkevidde i elbiler et godt stykke under WLTP-rækkevidden. Men er målet at forlænge rækkevidden så meget som muligt på bekostning af både komfortfunktioner og hastighed/ankomsttid, er det altså absolut muligt at forlænge den teoretiske WLTP-rækkevidde med noget, der ligner 25 procent.
BMW er ikke den eneste bilproducent, der for nylig har kørt over 1.000 km i et stræk. Det samme gjorde Mercedes-Benz med en specialudgave af EQS med solid state-batteri i september. Den kørte 1.205 km fra Stuttgart over Danmark til Malmø og havde stadig 137 km rækkevidde tilbage.
Allerede i dag kan mange elbiler køre langt over 600 km på en opladning, hvilket bør være nok til langt de flestes kørselsforbrug – også om vinteren, hvor omkring en tredjedel af rækkevidden går tabt. En fremtid med flere elbiler, der kan køre lige så langt eller måske endda længere end de dieselbiler med længst rækkevidde vil være med til at accelerere den grønne omstilling af bilparken.
Se også: Salgstal for BMW og andre bilmærker
Elbiler med længst rækkevidde og laveste strømforbrug
Er du nysgerrig på elbilers rækkevidde? Se alle elbiler med længst rækkevidde.
Husk også, at strømforbruget er mindst lige så vigtigt som rækkevidden, for en lang rækkevidde er ikke fedt, hvis man kun opnår rækkevidden på grund af et gigantisk batteri, som sluger en masse strøm og dermed gør elbilen dyrere at køre i sammenlignet med mere energieffektive elbiler. Se elbiler med det laveste strømforbrug.
Vi anbefaler:
Priser, bedømmelser og sammenligning af elbiler
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Disse elbiler er bedst i test
Test og anmeldelser af elbiler