Sydkorea udvikler næste generations elbilbatteri

Samsung og KGM præsenterer fremtidens elbilbatteri: En ny 46 mm-battericelle, der giver 6 gange højere kapacitet og lynhurtig opladning.

Sydkorea udvikler næste generations elbilbatteri

Den sydkoreanske batterigigant Samsung SDI og den sydkoreanske bilproducent KGM indgår nu et historisk partnerskab om næste generations batteriteknologi.

Samarbejdet skal sikre fremtidens elbiler lynhurtig opladning og lang rækkevidde gennem et teknologisk spring væk fra kinesiske batterier til Samsungs avancerede 46 mm cylindriske celler.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Sydkoreansk kæmpeaftale om fremtidens batteriteknologi

Samsung SDI og KGM har indgået et strategisk samarbejde om at udvikle fremtidens batteriteknologi. Samarbejdet fokuserer på avancerede 46 mm cylindriske celler, som repræsenterer et teknologisk spring i forhold til nutidens standarder.

For KGM markerer aftalen et vigtigt skifte væk fra kinesiske batteriproducenter som BYD. Mens de tidligere har brugt billigere batterityper, giver Samsung SDI’s teknologi nu KGM mulighed for at bygge højtydende premium-modeller og store SUV’er med koreansk spidsteknologi.

Samtidig sikrer partnerskabet Samsung SDI en vigtig testplatform til at modne deres masseproduktion af 46 mm battericellerne, som også skal leveres til globale giganter som BMW.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og opladning

90 procent mindre modstand og 6 gange højere kapacitet

Det nye battericelledesign resulterer ifølge Samsung i elbiler, der både lader hurtigere og kører længere på en opladning, samtidig med at sikkerheden øges gennem markant forbedret varmestyring.

Samsung SDI’s nye 46 mm-serie repræsenterer en radikal optimering af den cylindriske battericelle, der gør op med de fysiske begrænsninger i tidligere generationer. Den mest markante tekniske nyskabelse er introduktionen af et såkaldt tabless-design, hvor de traditionelle elektrodetabs er fjernet.

Ved at forbinde elektroderne direkte til strømaftagerne er det lykkedes Samsung at reducere den interne modstand med hele 90 procent. Dette muliggør en ekstremt høj afladning og lynhurtig opladning, da varmegenereringen i cellen minimeres drastisk.

Selve kemien i cellen er baseret på en avanceret NCA-katode (nikkel, kobolt og aluminium) kombineret med Samsungs patenterede SCN-anode (Silicon Carbon Nanocomposite). Denne sammensætning giver en betydeligt højere energitæthed og længere levetid end forgængeren (2170-cellen), samtidig med at silicium-kompositten effektivt modvirker, at batteriet svulmer op under brug.

Rent kapacitetsmæssigt er de nye 46-serie celler cirka seks gange større end de nuværende standarder. Det betyder, at bilproducenter kan nøjes med færre celler for at opnå den samme samlede batterikapacitet, hvilket forenkler batteripakkens opbygning og reducerer vægten.

Med en portefølje, der spænder over forskellige højder (fra 4680 til 46120 mm), tilbyder teknologien en hidtil uset fleksibilitet til alt fra små biler til store elektriske SUV’er.

Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test

Nyheder om elbilteknologi

Der sker meget inden for elbiler i disse år. Ikke alene kommer der en hulens masse nye batteriteknologier på markedet. Der udvikles også nye drivlinjer, infotainmentsystemer og selvkørende teknologi. Bliv klogere på alle de nyeste elbilteknologier.

Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Se priser på de billigste elbiler i Danmark