Alle elbiler med LFP-batteri

Flere og flere elbiler kommer med LFP-batterier. Men hvad er LFP-batterier? Se fordele og ulemper og alle elbiler i Danmark med LFP-batterier.

Alle elbiler med LFP-batteri

LFP-batterier vinder frem i alt fra prisvenlige minibiler til populære SUV’er. Men hvad er teknologien bag, og er det det rette valg for dig? Vi guider dig her gennem fordele, ulemper og viser dig alle elbiler med LFP-batteri.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

Her er alle elbiler med LFP-batteri

Herunder kan du se alle elbiler med LFP-batteri inddelt efter bilmærke:

BYD-elbiler med LFP-batteri

BYD har 7 elbiler i Danmark med LFP-batteri:

  • BYD Atto 2
  • BYD Dolphin
  • BYD Dolphin Surf
  • BYD Seal
  • BYD Seal U
  • BYD Sealion 7
  • BYD Tang

Se også: Alle elbiler fra BYD

Citroën-elbiler med LFP-batteri

Citroën har 3 elbiler i Danmark med LFP-batteri:

  • Citroën ë-Berlingo
  • Citroën ë-C3
  • Citroën ë-C3 Aircross

Se også: Alle elbiler fra Citroën

Exlantix-elbiler med LFP-batteri

Exlantix har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:

  • Exlantix ET (kun 74,7 kWh 2WD)
  • Exlantix ES (kun 74,7 kWh 2WD og 74,7 kWh 4WD)

Se også: Alle elbiler fra Exlantix

Fiat-elbiler med LFP-batteri

Fiat har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Fiat Grande Panda

Se også: Alle elbiler fra Fiat

Firefly-elbiler med LFP-batteri

Firefly har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Firefly

Se også: Alle elbiler fra Firefly

Ford-elbiler med LFP-batteri

Ford har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Ford Mustang Mach-E (kun Standard Range RWD)

Se også: Alle elbiler fra Ford

KGM-elbiler med LFP-batteri

KGM har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:

  • KGM Musso EV
  • KGM Torres EVX

Se også: Alle elbiler fra KGM

Leapmotor-elbiler med LFP-batteri

Leapmotor har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Leapmotor B10

Se også: Alle elbiler fra Leapmotor

Mazda-elbiler med LFP-batteri

Mazda har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Mazda 6e (kun varianten med 68,8 kWh batteri)

Se også: Alle elbiler fra Mazda

Mercedes-Benz-elbiler med LFP-batteri

Mercedes-Benz har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Mercedes-Benz CLA EQ (kun 200)

Se også: Alle elbiler fra Mercedes-Benz

MG-elbiler med LFP-batteri

MG har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • MGS5 (kun Standard Range)

Se også: Alle elbiler fra MG

Omoda-elbiler med LFP-batteri

Omoda har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Omoda E5

Se også: Alle elbiler fra Omoda

Opel-elbiler med LFP-batteri

Opel har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Opel Frontera Electric

Se også: Alle elbiler fra Opel

Suzuki-elbiler med LFP-batteri

Suzuki har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Suzuki e VITARA

Se også: Alle elbiler fra Suzuki

Tesla-elbiler med LFP-batteri

Tesla har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:

  • Tesla Model 3 (kun Baghjulstræk)
  • Tesla Model Y (kun Baghjulstræk)

Se også: Alle elbiler fra Tesla

Toyota-elbiler med LFP-batteri

Toyota har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Toyota Urban Cruiser

Se også: Alle elbiler fra Toyota

Volvo-elbiler med LFP-batteri

Volvo har 1 elbil i Danmark med LFP-batteri:

  • Volvo EX30 (kun Single Motor Standard Range)

Se også: Alle elbiler fra Volvo

Xpeng-elbiler med LFP-batteri

Xpeng har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:

  • Xpeng G6
  • Xpeng G9

Se også: Alle elbiler fra Xpeng

Zeekr-elbiler med LFP-batteri

Zeekr har 2 elbiler i Danmark med LFP-batteri:

  • Zeekr 7X (kun RWD)
  • Zeekr X (kun RWD)

Se også: Alle elbiler fra Zeekr

Hvad er et LFP-batteri, og hvordan adskiller det sig fra NMC?

For at forstå, hvad et LFP-batteriet er, skal vi se på, hvad der gemmer sig indeni. Navnet LFP står for lithium iron phosphate eller litium-jern-fosfat og kendes også som LiFePO4.

Det refererer til de materialer, der bruges i batteriets katode. Det adskiller sig markant fra det “almindelige” elbilbatteri, som kaldes NMC (nikkel-mangan-kobolt). Den helt store forskel ligger i kemien.

Hvor NMC-batterier er afhængige af dyre og etisk problematiske metaller som kobolt og nikkel, bruger LFP kun jern og fosfat. Disse materialer er langt mere tilgængelige og billigere at udvinde.

LFP-batterier har også en mere stabil krystalstruktur. Det betyder, at de er kemisk meget robuste, hvilket påvirker alt fra sikkerhed til, hvordan du må oplade dem i hverdagen. Mens et NMC-batteri typisk trives bedst mellem 20 og 80 procent opladning (SoC), er LFP-batteriet designet til at blive brugt mere “hårdt”.

Se også: Fordele og ulemper ved LFP-elbilbatterier

Fordele og ulemper ved LFP-batterier

Valget af batteritype er altid et kompromis mellem pris, rækkevidde og holdbarhed. Her er de fordele og ulemper ved et LFP-batteri:

Fordele ved LFP

  • Længere levetid: LFP-batterier er utroligt slidstærke. De kan tåle op mod 3.000-6.000 fulde ladecyklusser, før de begynder at miste kapacitet. Til sammenligning holder NMC-batterier ofte til omkring 1.000-2.000 cyklusser. Det gør LFP til det oplagte valg, hvis du planlægger at beholde din bil i mange år.
  • Opladning til 100 %: En af de største praktiske fordele er, at LFP-batterier har godt af at blive ladet op til 100 procent jævnligt (gerne en gang om ugen). Det gør det nemmere at udnytte bilens fulde rækkevidde i dagligdagen uden at bekymre sig om batteriets helbred.
  • Høj sikkerhed: Kemien i LFP er meget stabil og har en højere tolerance over for varme. Det minimerer risikoen for brand, hvilket gør dem til nogle af de sikreste batterier på markedet.
  • Bæredygtighed og pris: Da LFP-batterier er fri for kobolt og nikkel, er det både billigere at producere og mere miljøvenligt. Det er ofte årsagen til, at elbiler med LFP-batterier kan sælges til en lavere pris.

Ulemper ved LFP

  • Lavere energitæthed: Jern og fosfat fylder og vejer mere end nikkel og kobolt for at lagre den samme mængde strøm. Det betyder, at et LFP-batteri enten giver en kortere rækkevidde, eller gør bilen væsentligt tungere, hvis man forsøger at opnå samme rækkevidde som i en elbil med NMC-batteri.
  • Følsomhed over for kulde: LFP-batterier er kendt for at have det svært i det danske vintervejr. Når temperaturen falder til under frysepunktet, falder rækkevidden ofte mere drastisk end hos NMC-batterier, og lynopladning kan tage betydeligt længere tid, hvis batteriet ikke er forvarmet tilstrækkeligt.
  • Langsommere lynladning: Generelt lader LFP-batterier en smule langsommere end de bedste NMC-batterier – især i den sidste del af ladekurven (fra 80 til 100 procent), selvom nye generationer fra producenter som BYD og CATL er ved at lukke dette hul.

Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Sammenlign priser og specifikationer på elbiler