Rapport: Apple fortsat verdens største brand
Brand-konsulenterne Interbrand kårer årets mest værdifulde brand i rapporten ’Best Global Brands”. I år er det igen Apple der løber med førertrøjen.
Det er to år siden Apple fravristede førerposition fra soda-giganten Coca-Cola, og i år udbygger Apple føringen yderlige med en værdistigning på 21% til 118,9 milliarder USD, 45% højere end Coca Cola.
Interbrand peger på flere årsager til Apple fortsatte succes som brand: nye produkter og services som Apple Pay og Apple Watch styrker den californiske tech-kæmpes position som førende mærkevare. Nye succesfulde kerneprodukter som iPhone 6 og 6 Plus er også med til cementere Apples førerposition, fastslår Interbrand.

Etablerede brands på tilbagetog
Blandt de førende mærkevarer, oplever de mest etablerede brands enten nulvækst eller tilbagegang. Både Coca-Cola, IBM, Microsoft og General Electrics må notere sig for svag vækst, eller tilbagegang, på mellem 3% og minus 8%.
Se også: Sony skruer forventningerne drastisk ned
Apples to største rivaler, Google og Samsung noterer sig begge på fremgang på 15% op til henholdsvis 107,4 og 45,5 milliarder USD. Interbrand vurderer, at teknologi-branchen sammenlagt udgør den mest værdifulde sektor, med en værdi på sammenlagt 493,2 milliarder USD.
De største værdistigninger findes derfor i teknologi-branchen, hvor Facebook værdisættes til 14,3 milliarder USD, et spring på 86% i forhold til sidste år.
Interbrand-rapporten er 15. årlige opgørelse siden første udgivelse af ’Best Global Brands’ i 2000. Værdien tildeles ud fra et mærkevares indflydelse hos forbrugerne, virksomhedens finansielle styrke og evne til at operere med høje margener på produkter og services.