Samsungs førerposition truet
Kina og Indien står for en stor del af verdens befolkning med sammenlagt over 2 milliarder mennesker, og derfor er det dårligt nyt for Samsung, når de mister markedsandele i netop disse to lande, som de har gjort for nylig.
Læs også: Samsung Galaxy Note 4 lancering den 3. september
I Kina er Samsung blevet overhalet af kinesiske Xiaomi, som har opnået 14 procent af det kinesiske smartphonemarked. Samsung er i Indien blevet overhalet af Micromax, som også er et lokalt firma, der står bag 16,6 procent af alle mobiltelefoner i landet.
Samsung er stadig størst inden for smartphones i Indien, hvor man står for 25,3 procent af de smarte telefoner, men også her nærmer Micromax sig.
Læs også: Samsung Galaxy Alpha: derfor kommer den
Den tendens er i sig selv dårligt nyt for Samsung, men dertil skal lægges, at Google vil starte Android One op, som skal give de mindre pengestærke købere mulighed for en ordentlig Android-smartphone, og Micromax er en af Googles første partnere i det projekt.
Selvom Samsung på verdensplan stadig står for langt de fleste solgte smartphones med lige over hver fjerde, så er der også på det globale marked tilbagegang for koreanerne.