Philips får YouTube til at skifte til 21:9
Der er tale om et kortfilmprojekt, med fem film, som Ridley Scott Associates producerer for Philips.
Ridley Scott Associates (RSA) er grundlagt af stjerneinstruktøren Sir Ridley Scott, der står bag filmsucceser som Alien (1979), Blade Runner (1982) og Gladiator (2000).
Dette nye projekt er en opfølgning på sidste års reklamefilm for Philips 21:9 TV, internationalt anmelderroste kortfilm ”Carousel”.
Det nye filmprojekt har fået navnet “Parallel Lines”, og projektets formål er at vise Philips’ høje ambitioner, når det gælder filmoplevelser i hjemmet.
Hard konkurrence
Projektet tog fart, da Philips udfordrede RSA’s instruktører til at skabe innovative kortfilm i valgfrie genrer, men med fælles tema, for at demonstrere filmoplevelser.
De udvalgte filminstruktører er Greg Fay, Johnny Hardstaff, Carl Erik Rinsch, Jake Scott og Hi-Sim (læs mere om dem her).
De fem film har premiere online på www.philips.com/cinema den 8. april 2010.
På Philips hjemmeside vises de i ”Ambiplayer”, der er en online emulering af et Philips 21:9 Ambilight TV.
YouTube i 21:9 format
For at fejre premieren den 8. april vil YouTube for første gang anvende en medieafspiller i widescreen med biografformatet 21:9 og vise scener fra ”Parallel Lines”.
Herfra vil der blive adgang til en særlig Philips Cinema YouTube kanal, hvor filmene kan ses på Philips’ unikke Ambiplayer.
Det bliver første gang, at 21:9 formatet anvendes på YouTube.
Forpremiere på Facebook
Allerede nu kan filmentusiaster blive ”fan” på Facebooksiden www.facebook.com/philipscinema og på denne måde få chancen for at deltage i en eksklusiv online forpremiere dagen før filmenes officielle premiere.
Som fan er man også blandt de første til at modtage nyheder om filmene og kan nyde godt af eksklusivt indhold som fx interviews med instruktørerne, stillbilleder og klip fra arbejdet med filmene.
Allerede nu blogger en af instruktørerne, Jake Scott, på Facebooksiden direkte fra Sundance Film Festival og Berlin Film Festival.
Kilde: Philips