Toshiba i refusions-ballade i Spanien
Reklame-strategien er lige så gammel som VM i fodbold: Hvis Spanien vinder, er dit TV GRATIS!
Elgato lovede ligeledes gratis EyeTV, hvis Danmark vandt (et rimelig tamt fremstød, alt andet lige…).
Men i Spanien plejer det at gå således, at cirka hvert 4. år vinder Spanien aldrig noget, og så drager producenterne et lettelsens suk, og fremstår som dybt patriotiske. Men ikke i år…
For i år er Toshiba godt, gammeldags på måsen: “Si la Roja gana, tú ganas!” – “Hvis de røde (landsholdets kælenavn i Spanien) vinder, vinder du!” lød teksten landet over, i store bogstaver, i både blade, magasiner og på TV.
“Køb en Toshiba bærbar med den nyeste Intel Core i5 2010 processor, eller et Toshiba TV, og hvis Spanien vinder finalen, giver vi dig alle dine penge tilbage.”
Kan den kampagne på nogen måde misforstås? Det mener Toshiba, der nu prøver at sno sig udenom, ved at påstå, at man skulle være skrevet op til aftalen for at kvalificere sig.
Problemet er, at dette krav kun stod med småt. På deres hjemmeside. Og ikke på nogen af reklamerne der blev vist på TV, i blade eller magasiner.
Men på Toshibas hjemmeside stod der, med småt, at man skulle registrere sit produkt før d. 17. juni for at kvalificere. Men det var der selvfølgelig ikke nogen der gjorde, fordi reklamerne ikke nævnte noget om det – de sagde simpelt: Køb vores produkter, og hvis Spanien vinder finalen, får du dine penge retur.
Så nu er Toshiba-kunder og diverse forbruger-sammenslutninger i Spanien på krigsstien imod Toshiba og kræver at få deres penge refunderet, lige som der stod i reklamerne, uden krav om registrering.
Toshiba påstår at de har ret, og at det ikke var nødvendigt for dem at annoncere, at man skulle registrere sig i reklamerne.
De påstår, at hele situationen er en sammensværgelse imod deres varemærke.
Så hvad gør I nu Toshiba? Betaler i regningen, eller tager i en markedsførings-lussing af de større, som bliver hørt kloden rundt? Verden venter.