Apple: Derfor er vi overlegne
Der er fire gode grunde til Apples succes, hvis man skal tro Greg Joswiak, Apples marketingdirektør med ansvar for iPod og iPhone.
Det forklarede han under et seminar på Cambridge Universitet.
Det handler blandt andet om at fokusere på få produkter, og om noget så enkelt som at være de bedste.
Se de fire grunde herunder.
Fokus
’Det betyder at sige nej i stedet for ja. Vi gør meget få ting hos Apple. Vi omsætter for hundredvis af milliarder med meget få produkter. Hvis du spreder dig ud på for mange ting, så vil ingen af dem være fantastiske.’
Enkelthed
’Gør komplekse ting simple. Når du begynder at bygge noget, bliver det hurtigt meget komplekst. Og her stopper de fleste. Hvis du virkelig kender dit produkt og problemerne, så kan du tage noget, der er komplekst, og derefter gøre det enkelt.’
Mod
’Mod er drivkraften bag en masse beslutninger i erhvervslivet. Lad være med at hænge fast i ideer fra fortiden, også selvom de gav succes. Du behøver lave et produkt bare fordi alle andre gør det.’
Bedst
’Hvis du ikke kan gå ind på markedet og forsøge at være bedst, så er det bedre hvis du lader være. Hos Apple siger vi, at hvis vi ikke kan være de bedste, så er vi ikke interesseret i det.’