Apple og Google satser stort på augmented reality
Sidste års dille, Pokémon GO, bredte pludselig den såkaldte teknologi augmented reality – også kendt som AR – ud til den gennemsnitlige dansker, men teknologien står endnu over for sit egentlige gennembrud.
Det kommer til gengæld meget snart, ser det ud til. Både Apple og Google er nemlig klar med nye løsninger, som gør det markant nemmere for udviklere af applikationer og især spil at implementere AR. Dermed bør vi i fremtiden se langt mere indhold og flere anvendelser med teknologien.
Læs også: Lenovo Phab 2 Pro – Første kig på AR-mobilen [WEB-TV]
AR er kort fortalt en teknologi, som smelter den virkelige verden sammen med den virtuelle verden. Det foregår ved hjælp af kameraet på en smartphone eller tablet. Ofte ser man, at der tilføjes virtuelle elementer såsom lyd og grafik) ovenpå den virkelige verden. De virtuelle elementer følger ofte med kameraets bevægelser ud fra data fra sensorerne i enheden, og det giver dermed et utal af muligheder.
Det bedst kendte eksempel er som bekendt fra Pokémon GO, hvor du skal kaste en Pokéball på en pokemon, som står et sted i den virkelige verden set igennem kameraet.
ARKit fra Apple giver helt nye muligheder
Apples løsning går under navnet ARKit og blev annonceret den 5. juni i år ved Apples WWDC-udviklerkonference. Der er tale om et udviklingsværktøj, som giver appudviklere langt flere muligheder med AR. ARKit er en samlet løsning, som gør det nemt at bruge data fra kameraet og sensorerne, ligesom teknologien er optimeret til at rendere indhold med processoren og grafikchippen.
AR-indhold er ofte meget ressourcekrævende, og derfor virker teknologien kun med iPhones og iPads med Apple A9- og A10-processorer. iPhone 6s og 6s Plus og nyere iPhones kan altså udnytte den nye funktionalitet.
Læs også: Apple satser stort på Augmented Reality
Se blot ovenstående video, hvor der er masser af eksempler på, hvad du kan med ARKit på en iPhone.
Google følger trop med ARCore
Google har i flere år satset på AR med dets såkaldte Project Tango, hvor der er lavet særlige telefoner med ekstra sensorer og kameraer specifikt til dette formål. Det har dog ikke vist sig at være fremtiden som demonstreret allerede med Apple ARKit. Derfor har Google netop også lancerets dets tilsvarende løsning kaldet ARCore, som også er nye værktøjer, der gør AR-teknologien meget nemmere for udviklere at anvende.
Både Google og Apples mission er altså at brede AR ud til masserne, og Google oplyser i et blogindlæg, at man forventer, at 100 millioner vil understøtte ARCore under smugkigget på den nye teknologi. Konceptet bag ARCore er fuldstændig det samme som Apples, og det kræver også kraftig hardware at levere AR-indhold på Android-mobiler.
Læs også: Vi prøver augmented reality med Lenovo Phab 2 Pro [WEB-TV]
Derfor er det i første omgang kun på Google Pixel, Pixel XL, Samsung Galaxy S8 og S8+, at ARCore kan anvendes. Hvor Apples ARKit kun virker på enheder med iOS 11, er ARCore fra Google ikke kun begrænset til den nye Android-version 8.0 Oreo. Også enheder, der har 7.0 Nougat og 7.1 Nougat installeret, virker med ARCore. Google oplyser også, at man, ud over Samsung, arbejder sammen med producenter såsom Huawei, LG og ASUS for at brede teknologien ud.
I ovenstående video har Google også demonstreret, hvilke muligheder ARCore giver i Android-smartphones.
Med både Apples og Googles AR-løsninger er der altså udsigt til, at især spil, men også forskellige apps, vil i langt højere grad end hidtil vil anvende AR til at smelte den virkelige verden sammen med den virtuelle.
Redaktionen har mere i sagen
Efterfølgende kom der mere nyt til historien. mobilsiden fulgte op på sagen. 30/8/2017 puplicerede vi en ny vinkel på sagen med en nyhedsartikel med fokus på Sony inviterer til IFA-keynote: Sådan ser du med hjemmefra – Klik her for den påfølgende artikel.. Meget er sket siden. Klik her for at læse seneste nyt om emnet..