Engelske myndigheder beordrer Meta til at sælge Giphy
De engelske konkurrencemyndigheder CMA (Competition and Markets Authority) har beordret Meta (Facebook) til at sælge Giphy. Handlen “kan skade brugere af sociale medier og britiske annoncører”, lyder begrundelsen.
Myndighederne fandt, at handlen ville styrke Metas allerede enorme markedsstyrke ved at begrænse andre platformes adgang til Giphy GIF’er og “drive mere trafik til Facebook-ejede websteder – Facebook, WhatsApp og Instagram”.
Giphy er dominerende inden for de ultra korte GIF-videoer, der bruges til at signalere en bestemt følelse i online-beskeder.
Metas websites er for dominerende
CMA sagde, at Metas websteder dominerede brugertiden på de sociale medier med 73 procent, og at Meta kunne udkonkurrere rivaler som TikTok, Twitter og Snapchat yderligere ved at udnytte Giphy. Den tilføjede, at Giphy før fusionen lancerede “innovative reklametjenester”, der anvendes af mærker som Dunkin’ Donuts og Pepsi, som det kunne have bragt til Storbritannien.
CMA finder dette særligt bekymrende, da Facebook kontrollerer næsten halvdelen af det 7 milliarder pund store marked for displayannoncering i Storbritannien.
Meta uenige i afgørelsen
Facebook er ikke overraskende uenige i afgørelsen og er ved at gennemgå den og overvejer alle muligheder, herunder at appellere. Facebook købte Giphy i maj 2020, angiveligt for 400 millioner dollars, med det formål at integrere det i Instagram. En måned senere indledte CMA en undersøgelse af handlen og afgjorde i august, at Facebook kunne forhindre rivaler som TikTok og Snapchat i at få adgang til Giphys GIF-bibliotek.
Samtidig sagde den, at handlen kunne fjerne potentielle britiske konkurrenter inden for displayannoncering, efter at Meta havde afsluttet Giphys partnerskaber med betalte annoncer. Meta har tidligere sagt, at CMA ikke havde nogen jurisdiktion, fordi Giphy ikke har nogen aktiviteter i England.
Giphys betalte tjenester er heller ikke displayannoncering i henhold til CMA’s definition.
Se også: Mobilpakke med meget data
70 millioner dollars i bøde for at overtræde reglerne ved opkøbet af Giphy
I oktober gav myndigheden Meta en bøde på 70 millioner dollars for at have overtrådt reglerne i forbindelse med handlen ved at nægte at indberette de krævede oplysninger og ved at skifte sin CCO to gange uden tilladelse.
CMA sagde, at den efter at have rådført sig med interesserede virksomheder og organisationer “har konkluderet, at dens konkurrenceproblemer kun kan løses ved, at Facebook sælger Giphy i sin helhed til en godkendt køber”.
Se også: Bedste telefoner til sociale medier