Instagram tester annoncer, som du ikke kan scrolle forbi
Instagram tester “reklamepauser” i appen. Den nye funktion tvinger dig til at stoppe med at se Stories for i stedet at se på en reklame, før du kan fortsætte med at scrolle og bladre. Flere brugere på X og Reddit har rapporteret, at de har set funktionen.
Instagrams talsmand Matthew Tye bekræfter overfor The Verge, at de er ved at teste reklamepauser.
Se også: Meta vil træne AI på dine Facebook- og Instagram-opslag
Bruger irriteret
En Reddit-bruger opdagede funktionen, da han scrollede gennem Stories og opslag. Efter en vis mængde scrolling forhindrede Instagram ham i at gå videre, indtil han havde set en annonce.
Som vist på skærmbilledet viser Instagram et ikon for “reklamepause” med en nedtællingsur, der viser, hvor længe der går, før man kan begynde at scrolle igen.
NEW GARBAGE FEATURE IS BEING TESTED
byu/FireCubX inInstagram
Da brugeren trykkede på ikonet for at få flere oplysninger om funktionen, viste Instagram en besked, der sagde: “Annoncepauser er en ny måde at se annoncer på Instagram på. Nogle gange kan det være nødvendigt at se en annonce, før du kan fortsætte med at browse.”
Instagram viser allerede sponsorerede indlæg og annoncer mellem det indhold, som du scroller igennem, uanset om det er dit Instagram-feed eller Reels.
Se også: Meta går til kamp mod ChatGPT – Meta AI skal være førende
Stærkt forstyrrende
Det fleste vil nok mene, at ”annoncepauser”, hvor du ikke kan springe annoncerne over, vil virke ret forstyrrende for brugerne. Reddit-brugerens skærmbillede af funktionen har overskriften “test af ny skodfunktion”. Den reaktion vil nok komme fra de fleste brugere, der oplever den.
Men det er altså indtil videre ikke afgjort, at det er en funktion, der vil blive rullet ud til alle brugere efter testperioden. Instagram tester sikkert løbende flere forskellige måder at vise annoncer på.
Hvis det bliver en permanent ting, skal vi vænne os til annoncepauser på samme måde, som vi kender dem fra YouTube. Her kan annoncer før og efter videoer heller ikke springes over.
Der er ingen tvivl om, at der stadig ligger masser af penge i reklamer, så det kan ikke overraske, at tjenester som Instagram hele tiden prøver at finde nye måder at få os til at se reklamer på.