Audi Q8 e-tron – ny elektrisk topmodel fra Audi

Audi har løftet sløret for Q8 e-tron, der skal erstatte den aldrende e-tron. Læs om ydeevne, rækkevidde, interiør og mere om luksus SUV'en.

Audi Q8 e-tron – ny elektrisk topmodel fra Audi

Så blev det endelig tid til, at den store elektriske SUV fra Audi, der blev lanceret i 2019 skulle erstattes af en ny model. Modellen skifter navn til Q8 e-tron, hvilket sender et tydeligt signal om, at dette er Audis nye topmodel. Her kan du læse alt om Audi Q8 e-tron og Q8 e-tron Sportback.

Se også: Test og anmeldelse af Audi e-tron GT

Audi Q8 e-tron – her er alt du skal vide

Som forventet er de nye Q8 e-tron nogle store elbiler. Med en længde på 4.915 mm, en bredde på 1.937 mm og en højde på 1.619 mm for Sportback-modellen og 1.633 mm for SUV-modellen byder Q8 e-tron på masser af plads. Q8 e-tron kan trække op til 1,8 tons.

Bagagerummet er på fine 569 liter i SUV-modellen og 528 liter i Sportback-modellen. Hertil kommer en frunk på 62 liter.

Dette er Audis elektriske topmodel, så interiøret er selvfølgelig også derefter. Det er dog ikke meget om interiøret, der bliver nævnt i Audis pressemeddelelse. At vurdere ud fra billederne af bilen, er ændringerne fra forgængeren ikke mange.

Stor, men sporty

Der er altså ingen tvivl om, at Q8 e-tron er en stor elbil. Men på trods af det, har Audi meget stort fokus på bilens ydeevne og sportslige køreegenskaber. Q8 e-tron byder på masser af kræfter, luftaffjedring og progressiv styring.

Lad os lægge ud med drivlinjerne, hvor der er flere muligheder.

Audi Q8 50 e-tron og Audi Q8 50 Sportback e-tron yder med to elektriske motorer 340 hestekræfter og har et drejningsmoment på 664 Nm.

Audi Q8 55 e-tron og Audi Q8 55 Sportback e-tron yder med deres to elektriske motorer 408 hestekræfter og har et drejningsmoment på 664 Nm. Tophastigheden er ligesom for Q8 50 e-tron elektronisk begrænset til 200 km/t.

Den nye Audi Q8 e-tron er som standard udstyret med en luftaffjedret undervogn med reguleret støddæmpning. Her er også en revideret progressiv styring, der skal gøre den store bil mere adræt.

Topmodellerne Audi SQ8 e-tron og Audi SQ8 Sportback e-tron introduceres senere.

Rækkevidde, batteri og opladning

De nye Audi Q8 e-tron kommer med forbedret batteriteknologi, skriver Audi. I kombination med større kapacitet og bedre aerodynamik kører Q8 e-tron betydeligt længere på en opladning.

Der kan vælges mellem to forskellige batteristørrelser: Q8 50 e-tron har et batteri på netto 89 kWh, og i den stærkere version Q8 55 e-tron er der 106 kWh til rådighed.

Det betyder, at Q8 e-tron kan opnå en rækkevidde på op til 600 kilometer. Rækkevidden på Q8 50 e-tron er op til 491 km (SUV) og op til 505 km (Sportback). For den kraftigere Q8 55 e-tron er rækkevidden op til 582 km (SUV), og for Sportback-modellen er den på op til 600 km.

Audi Q8 50 e-tron en ladeeffekt på maksimalt 150 kW. I Q8 55 e-tron øges den maksimale ladeeffekt til op til 170 kW. Det store batteri lades fra 10 til 80 procent på ca. 31 minutter, hvilket svarer til en rækkevidde på cirka 420 kilometer.

Hjemme eller ved offentlige ladestander kan Q8 e-tron lade med op til 11 kW. Som ekstraudstyr tilbyder Audi fortsat en AC-ladeeffekt på 22 kW.

Hvornår kommer Audi Q8 e-tron til Danmark?

Den nye Audi Q8 e-tron og Audi Q8 Sportback e-tron introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2023. Information om dansk udstyr vil blive meldt ud i løbet af nogle uger.

Dansk pris på Audi Q8 e-tron?

Der er endnu ikke en dansk pris på Audi Q8 e-tron og Q8 e-tron Sportback. Også disse forventes meldt ud i løbet af nogle uger.

Se også: Nyheder om elbiler