Test og anmeldelse af Audi e-tron GT

Audi e-tron GT er en elbil til dig, der sætter gode køreegenskaber i højsæddet. e-tron GT er i flot bil i høj kvalitet og med hurtig opladning. Læs test af Audi e-tron GT.

Test og anmeldelse af Audi e-tron GT

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Audis e-tron GT er en fantastisk flot elektrisk sportsvogn, der kan være både en fuldblods sportsvogn og en meget komfortabel bil til den lange køretur. Her får man stor køreglæde, lækkert interiør og en meget hurtig opladning. Man skal dog ikke regne med at kunne fragte hele familien i den.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Audi e-tron GT

e-tron GT er sportsvognen i Audis sortiment af helt elektriske biler. Den er bygget på samme platform som Porsches Taycan (J1), som også er udviklet og designet af Porsche. At bygge en sportsvogn baseret på en Porsche-platform lyder ikke som et skidt sted at starte, og det er det bestemt heller ikke.

Audi e-tron GT kan sprinte fra 0-100 km/t på ned til 3,3 sekunder og har en tophastighed, der er begrænset til 250 km/t. Så e-tron GT er hurtig og byder på køreegenskaber, der matcher dette. Samtidig er e-tron GT mere end en sportsvogn, for her er der også plads til op til fem personer samt et bagagerum på 405 liter og et frunk på 80 liter.

To varianter af Audi e-tron GT

Der er to varianter af Audi e-tron GT: quattro og RS. Begge versioner har to elektriske motorer og firehjulstræk, hvor quattro yder op til 390 kW og har et drejningsmoment på op til 640 Nm. Det giver den en acceleration fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Den kraftigste RS-variant har en effekt på 440 kW og klarer 0-100 km/t på kun 3,3 sekunder.

Audi e-tron GT kommer med et batteri på 83,7 kWh, hvilket giver en WLTP-rækkevidde på op til 470 kilometer. Den er bygget på en 800 volt opladningsarkitektur, hvilket giver den ekstremt hurtig opladning. Den lader med op til 270 kW og klarer 10-80 procent på ned til 22,5 minutter.

Prisen? Som du nok havde forventet, er Audi e-tron GT ikke billig. Prisen starter ved 1.006.990 kroner for e-tron GT quattro og 1.516.990 kroner for RS. Dertil er der et hav af ekstraudstyr.

Se også: Øvrige specifikationer på Audi e-tron GT

Specifikationer

Audi e-tron GT quattro RS e-tron GT
Yde­­evne 350 kW / 476 hk (AWD)
0-100 km/t på 4,1 sek­.
Top­has­tig­hed på 245 km/t
440 kW / 598 hk (AWD)
0-100 km/t på 3,3 sek­.
Top­has­tig­hed på 250 km/t
Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 83,7 kWh
479 km
83,7 kWh
465 km
Op­­lad­­ning 11 kW AC og 270 kW DC (10-80 % på 22,5 min.)
Sid­­de­­plads­­er 4/5 sid­de­plads­er og 2 med iso­­fix-be­­slag
Ba­­ga­­ge­­rum 405 liter
Plat­­form J1
In­­fo­­tain­­ment­sy­stem Audi MIB3
Euro NCAP-be­døm­me­lse Endnu ikke bedømt
Andet 2 års fa­briks­ga­ran­ti, 8 år/160.000 km ga­ran­ti på mi­ni­mum 70 pro­cent bat­te­ri­ka­pa­ci­tet
Pris Fra 1.006.990 kr. Fra 1.516.990 kr.

Design og kvalitet

Med e-tron GT har Audi lavet en af de flotteste elbiler på markedet i dag. Den er bygget på samme platform som Porsches nydelige Taycan (J1), men designet, synes vi, er lykkedes endnu bedre for Audi.

Man er ikke i tvivl om, at e-tron GT er både dyr og en sportsvogn. Designet lugter langt væk af luksus og fart. Der er derimod ikke noget, der direkte afslører, at den er en fuldelektrisk bil, og det kan vi egentlig ret godt lide. Kun kendere vil se ladeporte eller e-tron-familienavnet, som afslører det.

Audi-kvalitet og -design

Som man kan forvente af en Audi i denne prisklasse, er kvaliteten også i orden. Man fornemmer det allerede, inden man har sat sig bag rattet. Lyden af dørene, der lukker, den elektriske bagklap samt de elektriske motorer i vinduer og spejle giver indtryk af, at det er kvalitet. Det er dog ærgerligt, at de to ladeporte på e-tron GT ikke har elektronisk åbning som på Porsche Taycan.

Inde i e-tron GT er der lækkert. Er det på niveau med Porsche Taycan? Det er ikke helt deroppe, men meget tæt på. Det er i typisk velkendt Audi-stil med masser af kant og designelementer i aluminium. Knapper, kopholdere og større elementer i kabinen som sæder og midterkonsol er i rigtig god kvalitet og solidt sat sammen. Audis rat-design er blandt vores absolutte favoritter. Audi har samtidig en god kombination af fysiske knapper og softwarestyrede funktioner i e-tron GT.

Klassisk design

Det er langt fra den flotteste, mest moderne og minimalitiske kabine, man finder i e-tron GT. Vi ser flere producenter gribe chancen for at modernisere og gentænkte kabine i forbindelse med lanceringer af nye elbiler. Men ikke hos Audi. Her holder man fast i det mere klassiske look i kabinen, som for nogle kan se rodet og ikke så pænt ud, men for andre føles velkendt og rart.

God lyd fra standardhøjtalere

Testbilen var udstyret med et standard Audi-lydsystem med 10 højtalere, som til en merpris på 16.664 kroner kan opgraderes til et Bang & Olufsen Premium-soundsystem med 3D-lyd. Man må forvente, at B&O-højtalersystemet spiller bedre, men vi var dog imponerede over lydkvaliteten fra standardhøjtalerne, der bestemt er bedre end de fleste af denne slags.

Rækkevidde og opladning

Audi e-tron GT har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på 479 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på cirka 455 kilometer, mens den vil være på cirka 383 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Audi e-tron GT af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Virkelighedens rækkevidde

I den uge, vi har testet Audi e-tron GT, har vi kørt hundredvis af kilometer på de danske veje. Det vil sige bykørsel, landevejskørsel og lange ture på motorvej ved henholdsvis 110 og 130 km/t – og ikke mindst en god blanding. De fleste kørsler er foregået i køretilstanden Comfort.

Bykørsel

Ved kørsel i by med hastigheder på primært 50-60 km/t, men også lavere, med mange opbremsninger og accelerationer opnåede vi i Audi e-tron GT en gennemsnitlig rækkevidde, hvis vi havde kørt batteriet tomt, på 520 km. Med dens forholdsvis store batteri med en kapacitet på 83,7 kWh giver det en effektivitet på 16,1 kWh/100 km. Det er tilfredsstillende og er på niveau med den effektivitet, vi har oplevet ved bykørsel med BMW i4, MG5 og Polestar 2.

Landevej

På landevej, hvor størstedelen af turen foregik ved 70-80 km/t, oplevede vi faktisk en lidt ringere rækkevidde og effektivitet. Havde vi kørt kørt batteriet tomt på landevej, ville vi kun kunne få i gennemsnit 436 km ud af batteriet. Det svarer til en effektivitet på 19,2 kWh/100 km. Det kunne være bedre.

Motorvej

På motorvej ved 110 km/t fik vi, hvad der svarer til 445 kilometer kørsel ud af batteriet. Det er en effektivitet på 18,8 kWh/100 km. Som i andre biler dalede effektiviteten, da vi skruede hastigheden op til 130 km/t. Her opnåede vi kun, hvad der i gennemsnit ville svare til 353 km eller en effektivitet på 23,7 kWh/100 km. Heller ikke på motorvej opnåede vi en voldsomt imponerende rækkevidde.

Blandet kørsel

Ved blandet kørsel, der er en god blanding af alle de forskellige hastigheder, men primært motorvej og landevej, fik vi en gennemsnitlig rækkevidde på et fuldt batteri, der hedder 604 km. Effektiviteten lå i gennemsnit på 14,7 kWh/100 km. Det må siges at være godkendt, og det er trods alt blandet kørsel, de fleste vil opleve i dagligdagen. Det store batteri kommer altså her til sin ret.

Audi e-tron GT har to ladeporte. Den ene har udelukkende AC-opladning.

Opladning

Audi har ikke sparet på noget i e-tron GT, når det kommer til ladeteknologi. Batteriet med en nettokapacitet på 83,7 kWh og en 800 volt-arkitektur, der sikrer højere effektivitet, lettere vægt og ekstremt hurtig opladning, understøtter nemlig DC-opladning med en effekt på op til 270 kW. Under optimale forhold kan du dermed lade batteriet op fra 5 til 80 procent på 22,5 minut. Det lyder jo godt!

Ved en 300 kW ladestander gik vi selv fra 41 procent til 78 procent på 18 minutter. Det er hurtigt, og vi ville snildt kunne have opnået en hurtigere opladning, hvis vi startede med et mere afladet batteri. Men som altid er der mange faktorer, der spiller ind på elbilers ladehastighed.

I tillæg til den hurtige DC-opladning understøtter Audi e-tron GT AC-opladning med en effekt på 11 kW. Dermed tager en fuld opladning 9,5 timer – nok til at bilen kan lades op hen over natten. Vi havde dog gerne set, at den understøttede 22 kW ligesom søsterbilen Porsche Taycan. Det kan være praktisk ved opladning ude, hvor mange offentlige ladere understøtter op til netop 22 kW.

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Har man kørt Audi før, føler mig sig meget hurtigt hjemme i e-tron GT. Har man ikke, tager det lidt længere tid at vænne sig til placeringer og funktioner i cockpittet. Alt i alt er det dog en rimelig simpel brugeroplevelse.

Skærme

Man finder to skærme i Audi e-tron GT. Den ene er en 12,3 tommer skærm som førerdisplay, der byder på en opløsning på 1.920 x 720 pixel. Det er generelt en flot skærm, hvor indholdet er tydeligt. Man kan dog se pixels, når man kigger nærmere på den – og det er samtidig en opløsning, der ligger en hel del under de fleste smartphones og tablets.

I midterkonsollen finder man en mindre 10,1 tommer skærm, der indeholder bilens infotainmentsystem. Dette er et system, som Audi kalder MMI (Multi Media Interface) – mere om brugerfladen om lidt. Selve skærmen er af samme gode kvalitet som førerdisplayet med en opløsning på 1.540 x 720 pixel. Vi kunne have ønsket en højere opløsning og dermed skarphed, men det er dog tilfredsstillende.

Softwaren i e-tron GT

Selve softwaren i Audis e-tron GT er rimelig simpel. Her finder man store, tydelige ikoner, widgets og enkle menuer. Ydeevnen er tilfredsstillende, men der opleves enkelte steder lidt hakken og ventetid, hvilket selvfølgelig ikke er i orden.

Desværre er brugerfladen ikke særligt intuitiv, og man ved ikke altid, hvor man skal trykke for at se de rigtige informationer. I Audis infotainmentsystem finder man heller ikke en appbutik, hvor man kan hente musik- og videostreamingapplikationer eller andre tjenester.

Skal vi sammenligne brugeroplevelsen med for eksempel en Apple iPad, er det lang vej endnu for Audi. Der er også lang vej for Audi til flere andre bilproducenter som NIO, Tesla, Renault, Volvo og Polestar.

I Audi e-tron GT er der stadig gode fysiske trykknapper under infotainmentskærm, på rattet og i døren, hvilket vi sætter stor pris på. Med disse kan man let komme til styring af klima, medieafspilning og mere.

Opkoblede funktioner, Apple CarPlay og Android Auto

Heldigvis er der både Apple CarPlay og Android Auto i Audi e-tron GT, hvilket de fleste nok vil vælge at bruge. Det fungerer upåklageligt både med og uden kabel.

Der er også opkoblede funktioner, hvis man henter appen myAudi. Her får man adgang til funktioner som batteristatus, planlægning af ture, klimaregulering og mulighed for at låse og oplåse bilen. Appen har ikke helt så mange funktioner som nogle af de andre elbiler på markedet, men det er dejligt med denne mulighed, og appen fungerer fint.

Selvkørende egenskaber

Audi e-tron GT har et begrænset udvalg af førerassistentsystemer som standard. Den kommer som standard med Audi pre sense front, som overvåger mulige kollisioner foran, og Audi pre sense basic, parkeringshjælp plus, fartpilot med hastighedsbegrænser, kamerabaseret vejskiltegenkendelse, bakkamera og vognbaneafvigelsesadvarsel.

Der er dog rig mulighed for at tilkøbe et væld af avancerede førerassistentfunktioner:

  • Assistentpakke Tour med adaptiv hastighedsassistent, vognbaneføringsassistent, effektivitetsassistent, drejeassistent, undvigeassistent og kamerabaseret vejskiltegenkendelse.
  • Assistentpakke City med vejkrydsassistent, vognbaneskiftadvarsel, udstigningsadvarsel, assistent til registrering af tværgående trafik bagved og Audi pre sense rear.
  • Assistentpakke Parkering med parkeringsassistent plus med fire vidvinkelkameraer rundt om bilen, som hjælper med at parkere bilen.

Alle tre assistentpakker kan købes samlet i form af Assistentpakke Plus. Derudover er det muligt at tilkøbe natsynsassistent, som via et infrarødt varmebillede assisterer føreren og forbedrer overblikket, når udsynet er begrænset i mørke.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Trods det fine udvalg af førerassistentfunktioner ligger Audi e-Tron fortsat på niveau 2 ud af 5 inden for selvkørende teknologi ligesom stort set alle andre nye elbiler på markedet. Den er med andre ord delvist automatiseret, da man som fører skal fortsat skal holde øje med kørslen og kunne gribe ind.

Vores oplevelse med den adaptive fartpilot og vognbaneføringsassistenten er positiv. e-tron GT placerer sig fint på vejbanen og styrer rattet forholdsvis naturligt og i blide bevægelser. Som med andre assistentsystemer er du dog af og til nødt til at gribe ind ved kringlede vejforløb.

Hvordan er det at køre Audi e-tron GT?

Køreoplevelse og ydelse

Det er en fantastisk oplevelse at køre i en Audi e-tron GT. Det er en bil, der formår at være en fuldblods sportsvogn og en super komfortabel bil til den lange køretur.

Audi e-tron GT kommer i to varianter: e-tron GT quattro og RS-versionen, hvor vi har kørt i førstnævnte. Denne byder på to elektriske motorer og firehjulstræk, der yder 390 kW og har et drejningsmoment på op til 640 Nm. Det giver den en acceleration fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Den hurtigere RS-variant klarer dette på kun 3,3 sekunder.

Kører lige så godt, som den ser ud

e-tron GT er en hurtig bil, men det er bestemt ikke en sjældenhed blandt udvalget af elbiler på markedet i dag. Selv en stor familiebil som Kia EV6 i GT-varianten ræser fra 0-100 km/t på under 4 sekunder. Alligevel er der kæmpe forskel.

Audi e-tron GT er en sportsbil, der er designet til at være hurtig og agil – og det kan mærkes. e-tron GT har exceptionel præcis styring og føling med vejen. Selvom den for en sportsvogn er tung (næsten 2,3 ton), føles den let og agil, og det er en fornøjelse at tage et sving i høj fart. Er det køreoplevelse du er ude efter, så får du det i e-tron GT.

Vi opfordrer dig klart til at vælge ekstraudstyrspakken Dynamik eller Dynamik Plus, der indeholder den adaptive luftaffjedring.

Komfort

Godt nok er Audi e-tron GT først og fremmest en sportsvogn, men den er samtidig også ekstremt komfortabel.

Der kan for nogle være langt ned at sidde i e-tron GT, men det er udfordringen værd. Sæt dig ned i en Audi e-tron GT, og du kan blive siddende komfortabelt på selv den længste køretur.

Fra sport til komfort

Sæt Audi e-tron GT i “comfort”, og den bliver ekstremt behagelig og suger alt fra mindre ujævnheder i vejen til større vejbump til sig. Her skal det siges, at testbilen var udstyret med adaptiv luftundervogn, hvilket gør en kæmpe forskel.

Sæderne foran i e-tron GT er ekstremt lækre, der er god plads, og rattet er et af de bedste, vi har holdt ved. Der er de helt rigtige fysiske knapper, gode kopholdere og en okay opbevaring. Der mangler dog en mere optimal placering til smartphonen, og de to USB-C-porte kan være besværlige at komme til. Audi kunne også sagtens have givet bedre mulighed for opbevaring i midterkonsollen.

Ikke velegnet som familiebil

På bagsædet fornemmer man med det samme, at e-tron GT ikke er en familiebil. Sæderne er gode, og materialerne det også, men der er ikke meget plads. Mange personer vil mangle plads nok til benene, og hovedpladsen kan også blive en udfordring for mange. Der er heller ikke langt fra gulv til sæddekant, hvilket resulterer i en ikke optimal siddestilling.

Heller ikke på bagsædet er der mange rum til opbevaring og ej heller muligheder for tilslutning af smartphones og andet udstyr. Man finder et mindre rum i hver dør, men ingen plads bag på forsæderne.

Med det sagt er der mulighed for, at tre personer kan fragtes på bagsæderne i e-tron GT, men det bliver nok ikke uden brok og klynken på en længere køretur. At finde plads til en bagudvendt autostol kan også blive en udfordring. Vi endte med at opgive netop dette.

Bagagerum og frunk

e-tron GT byder på et fornuftigt bagagerum på 405 liter, men det er ikke praktisk udformet. Åbningen er smal og rummet er dybt. Sæderne kan lægges ned, hvorved man når op på 1.171 liter. Foran er også et brugbart frunk på 80 liter.

Cockpittet i Audi e-tron GT.

Udstyrsniveau

Audi e-tron GT er en særdeles veludstyret elbil fra fabrikken. Af standardudstyr finder du blandt andet varmepumpe til opvarmning af kabinen, 19 tommer fælge, 3 års adgang til Audi connect Navigation & Infotainment, Audi connect Nødopkald & Service med bilstyring, Audi phone box (trådløs opladning), bakkamera, fartpilot med fartbegrænser, elektrisk indstillelige forsæder, LED-for- og baglygter, MMI Navigation plus med MMI touch, panoramaglastag, parkeringshjælp plus, sportssæder foran, undervogn med støddæmperregulering og vognbaneafvigelsesadvarsel.

Ekstraudstyr

På klassisk Audi-manér tilbyder bilproducenten en lang, lang liste af ekstraudstyr, som man kan købe sig temmelig fattig i. Her finder du blandt andet adaptiv kørselsassistent, adaptiv luftaffjedring, Bang & Olufsen Premium-soundsystem med 3D-lyd, designpakker i interiøret, e-tron sportslyd, 22 kW AC-opladningssystem, memoryfunktion i førersæde, rat og sidespejle, head-up display, omgivelseskameraer, natsynsassistent, sædevarme foran og bagi, sædeventilation, tonede ruder og vognbanafvigelsesadvarsel med nødsituationsassistent.

Alene denne (langt fra utømmelige) liste af ekstraudstyr vil koste dig mere end 150.000 kroner. Audi ved med andre ord, hvad de skal tage for tingene – desværre.

Audi e-tron GT understøtter også Functions on Demand – dvs. udstyr, som bilen kommer med fra fabrikken, men som du skal låse op og købe adgang til via myAudi-appen. Konkret i e-Tron GT kan du tilkøbe LED-Matrix-pakken. Vi bifalder på ingen måde denne tendens til at udstyre biler med komponenter, som kunderne ikke kan bruge, før de betaler en fast pris hver måned i tillæg til bilens indkøbspris. Det bliver altså lidt for pengegrisk.

Bæredygtighed

Audi e-tron GT kan godt købes med den grønne samvittighed i behold. Det er den første 100 procent elektriske elbil, der blev produceret på Audi Böllinger Höfe-fabrikken i den tyske by Neckarsulm.

På hele fabrikken i Neckarsulm bruges grøn strøm, og det lokale kraftvarmeværk fyres med biogas. Audi gør brug af certificerede klimakreditter for at kompensere for CO2-udledningen fra produktionen. Anlægget Böllinger Höfe, hvor e-tron GT produceres, er et lukket miljø, hvor produktionen er netto-CO2-neutral. Audi undgår ligeledes papir og indpakning, bruger et lukket kredsløb af aluminium, og så er e-tron GT udviklet uden en eneste fysisk prototype.

I nogle af sædebetrækkene er der brugt genbrugsmaterialer som polyesterfibre, der er lavet af gamle plastflasker, tekstiler eller fiberrester. Der er for eksempel 119 genbrugte plastflasker i hvert sæt af ”Kaskade”-sædebetræk. Gulvtæppet og gulvmåtterne er lavet af materialet Econyl, der består af 100 procent genbrugte nylonfibre fra produktionsaffald, rester af stof og tæpper eller gamle fiskenet.

Brugte batterier fra Audis elbiler bliver enten helt eller delvist genanvendt i en bil eller får nyt liv som mobilt eller stationært energilager.

Sikkerhed

Audi e-tron GT har endnu ikke været forbi Euro NCAP for at blive testet, men Audi har naturligvis selv foretaget grundige test af den sportslige elbil, inden den kom på markedet. Euro NCAP har dog sikkerhedstestet tvillingen Porsche Taycan, som blev bedømt med 5 ud af 5 stjerner. Den scorede 85 % for fører og voksne passagerer, 83 % for børn i autostol, 70 for fodgængere og 73 procent for dets sikkerhedssystemer. Resultatet kan naturligvis ikke overføres én til én til Audi e-tron GT, men lignende resultater må forventes.

Indtil et testresultat foreligger hos Euro NCAP, tildeler vi Audi e-tron GT bedømmelsen 5 (middel) med afsæt i, at den er typegodkendt og dermed overholder lovkravene ift. sikkerhed.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

Ligesom på alle andre nye Audi-modeller er Audi e-tron GT omfattet af 2 års garanti, 3 års garanti imod fejl i bilens lakopbygning og 12 års garanti imod indefra kommende gennemtæring.

På højvoltsbatteriet garanterer Audi, at der er mindst 70 procent kapacitet tilbage på højvoltsbatteriet efter 8 eller eller 160.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først – altså den helt gængse batterigaranti.

Ligesom i alle andre Audi-modeller får man med e-tron GT adgang til Audi Vejhjælp 365 dage om året.

Audi tilbyder desuden tre forskellige serviceabonnementer:

  • Basisabonnement til Audi-biler, der er 2 år eller ældre. Inkluderer blandt andet service, inspektion, vejhjælp og landsdækkende service.
  • Serviceabonnement til en Audi, der er op til 2 år gammel. Inkluderer blandt andet også pollenfilter, luftfilter og bremsevæskeservice.
  • Service- og reperationsabonnement til en Audi, der er op til 2 år gammel. Inkluderer blandt også viskerblade, bremser, nedbrud på motor/gear/eldele og pærer.

Hvor serviceabonnementerne koster et fast månedligt beløb, kan man ved køb af en ny Audi få glæde af 12 måneders gratis e-tron Charging Service-abonnement. Det giver adgang til mere end 412.642 ladepunkter i Europa, herunder 7.237 ladepunkter i Danmark.

Audi e-tron GT

Samlet bedømmelse: 70 ud af 100 (god)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 10/10
Rækkevidde og opladning 8/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 6/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 10/10
Komfort 7/10
Udstyrsniveau 4/10
Bæredygtighed 9/10
Sikkerhed 5/10
Garanti og service 6/10
Samlet bedømmelse 70/100*

*Der er ikke givet ekstra point til den samlede bedømmelse, da prisen er alt for høj i forhold til kvaliteten. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Se også: Test af alle elbiler

Konklusion på test af Audi e-tron GT

Audi har gjort det godt med designet på e-tron GT, som er en virkelig flot bil. Heldigvis kører den lige så godt, som den ser ud.

Audi e-tron GT er en ekstremt velkørende bil. Den er hurtig, har ekstremt godt vejgreb, præcis og velafbalanceret styring, og man har god kontakt til vejbanen.

Indvendigt i e-tron GT er materialerne i høj kvalitet, og der er generelt lækkert. Man sidder meget komfortabelt i dens sportssæder, og man kan uden problemer sidde der længe. Cockpittet byder på et klassisk Audi-design på godt og ondt. Her bliver ikke tænkt ud af boksen, og pladsen udnyttes ikke optimalt, men vil også føles velkendt for mange.

Med den adaptive undervogn kan e-tron GT på et øjeblik forvandles fra en sportsvogn til en komfortabel langdistancebil, men en familiebil bliver den aldrig. Pladsen på bagsæderne er trang, og bagagerummet upraktisk udført.

Infotainmentsystemet i Audi e-tron GT er enkelt, tilfredsstillende hurtigt, og der understøttes Apple CarPlay og Android Auto. Desværre er det ikke altid intuitivt og langt fra så smart som i andre elbiler.

Standardudstyret til e-tron GT er fornuftigt, men her er dog nogle grelle mangler i en bil til denne pris såsom adaptiv fartpilot, 360 graders kamera og aktiv vognbaneassistent. Hertil har Audi en udstyrsliste, som man kan købe sig fattig i.

Audi e-tron GT lander i vores test på 70 ud af 100.

Se også: Nyheder og test af elbiler

Pris på og leasing af Audi e-tron GT

Audi e-tron GT kan købes i to varianter:

  • e-tron GT quattro til 1.006.990 kroner
  • RS e-tron GT til 1.516.990 kroner

Audi e-tron GT kan også leases

Audi e-tron GT kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på de to varianter med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 36 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 340 kroner.

Audi e-tron GT e-tron GT quattro RS e-tron GT
Kilo­met­er 15.000 km 15.000 km
Ud­be­tal­ing 167.500 kr. 230.000 kr.
Må­ned­lig y­del­se 9.500 kr. 13.200 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er 509.945 kr. 702.938 kr.

Alle priser er indhentet 27. oktober 2022. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.

Historiens videre forløb

Ja vi fulgte selvfølgelig op på artiklen. Daniel Søgaard Hald fortsatte fortællingen. 26/10/2022 gik vi videre med fortællingen om Volvo fremviser Android Automotive i EX90 – Forstættelsen om temaet kan læses her. Se også de seneste nyheder om emnet her.