Danskerne streamer mere end nogensinde før
“Tallet vil næppe stige meget mere, hvis der også skal være tid til at arbejde og sove”, skriver to medieforskere fra DR i rapporten Medieudviklingen 2019, der udkommer i dag. I rapporten finder man masser af tal, der fortæller om danskernes brug af sociale medier, streaming af video, musik, podcasts og ikke mindst om det traditionelle flow-TV.
Fra 2018 til 2019 er forbruget af streaming steget. Det gælder både streaming af radio, musik, TV og podcasts, hvor specielt lyddelen ser den største stigning.
“De traditionelle medier – radio og tv – står fortsat for størstedelen af danskernes tidsforbrug på medier og lægger beslag på over halvdelen af de minutter, som danskerne bruger dagligt.
Siger siger Dennis Christensen og Henrik Gregor Knudsen, DRs medieforskere.
Der streames på livet løs
Den største ændring fra forrige ses i danskernes streamingforbrug, der nu står for en fjerdedel af medie-tidsforbruget blandt hele befolkningen, hvor de 15-31-årige er helt oppe på halvdelen.
Den største stigning ses dog i forbruget af streaming af lyd, der nu står for 10 procent samlede medieforbrug blandt hele befolkningen. Flere og flere får øjnene op for podcasts, hvor 24 af danskerne i 2019 lyttede til podcasts, imod 18 procent året før.
Derimod faldt forbruget af tradionel radio, fra 107 minutter i 2018 til 104 i 2019.
Læs også: Nyt streamingtilbud åbner på DRTV i dag
Mindre traditionelt TV
Det traditionelle TV, eller Flow-TV, har fået mindre opmærksomhed af danskerne i 2019 end nogensinde før. i 2018 blev så danskerne i gennemsnit 2 timer og 22 minutters TV, som i 2019 er faldt til 2 timer og 17 minutter.
Ud af de 7 timer af danskernes samlede medieforbrug, som ikke går med streaming af levende billeder og musik, så bruges der masser af denne tid på de sociale medier. Her er 78 procent af danskerne på sociale medier dagligt, hvor Facebook stadig har et godt tag i os. Facebook oplevede et fald i 2018, hvilket nu har stabiliseret sig.
Læs også: Netflix taber kunder til Disneys streamingtjeneste
Facts om danskernes medieforbrug
Her er nogle af de interessante tal fra Medieudviklingen 2019:
- Hver dansker over tre år brugte i 2019 137 minutter på TV dagligt mod 142 minutter året før.
- Hver dansker over 12 år brugte i 2019 104 minutter på at høre radio dagligt mod 107 minutter året før.
- DR’s TV-kanaler havde i 2019 en seerandel på 35,5 procent mod 36,6 procent året før.
- Hver dansker brugte 10 procent af sin medietid på sociale medier sidste år mod 11 procent i 2018.
- Andelen af danskere, der dagligt benytter sociale medier, var 78 procent i 2019.
- 51 procent af danskerne streamede film- og tv-indhold mindst ugentligt i 2019 mod 48 procent i 2018.
- I 2019 lyttede 24 procent af danskerne til podcasts ugentligt – mod 18 procent året før.
Se hele DR Medieforsknings rapport her.