Derfor har elbiler har langt større slitage på dæk
Der er flere gode grunde til at vælge elbil fremfor en benzinbil, men levetid for dækkene er åbenbart ikke en af dem. En ny tysk undersøgelse viser nemlig, at man skal forvente større udgifter til dæk, hvis man kaster sig over en elbil.
Flere ejere af elbiler oplever et langt større slid på dæk siden skiftet fra benzinbil. En Tesla-ejer fortæller, at sommerdækkene på hans bil var slidt ned efter en sæson og omkring 9.000 kørte kilometer. Og der er flere af disse eksempler på dette, som nu også bliver bekræftet af professor Dr. Burkhard Wies fra Continental.
Læs også: Nyheder om elbiler
Tunge biler med masser af trækkraft
Elbilerne vejer, på grund af de tunge batterier, meget, hvilket i kombination med et højt drejningsmoment lægger pres på dækkene:
“Batteripakken i en elbil er meget tung. Dette betyder, at dækkene på en elbil er mere tilbøjelige til at blive slidte. Derudover har motoren i mange elbiler markant højere drejningsmoment. Det betyder, at accelerationerne er mere kraftfulde og sliddet større, hvis du ikke har dæk, der er specielt tilpasset elbiler”, siger Wies
Derudover kører mange elbiler med et højere dækktryk, som kan kompensere for den højere vægt. Og det betyder altså også et større slid. De kræfter, som elektriske bildæk udsættes for, kan bedst sammenlignes med kræfter fra en stor, tung bil med en meget stærk dieselmotor. Ifølge professor Wies er det derfor vigtigt, at bruge dæk, der er specielt tilpasset elbiler.
Læs også: Guide: De mest ventede elbiler i resten af 2020
Elbilens dæk skal være højt, smalt og hårdt
Det optimale dæk til at elbil er højt, smalt og hårdt. Dette giver nemlig lavere luftmodstand, lavere rullemodstand og dermed længere rækkevidde og levetid. Men denne type dæk har også en ulempe.
Et smalt dæk har nemlig en mindre kontaktoverflade, hvilket giver et dårligere vejgreb og længere bremseafstand. Dette kan der dog kompenseres for med den rette gummiblanding.
Læs også: Rekordhøjt salg af plug-in hybridbiler