Elektrisk VW ID.Buzz og ID.Cargo lanceret – læs alt om minibussen
Arvtageren for det legendariske “folkevognsrugbrød” er her endelig. Den nye minibus fra Volkswagen er denne gang elektrisk, mere bæredygtig og garanteret også langt mere praktisk. Her kan du læse om alle specifikationer på både varevognen, ID.Cargo, og minibussen, ID.Buzz som batteri, opladning, trækevne, plads, salgsstart i Danmark og mere.
Vi har godt nok stadig ikke en pris på VW ID.Buzz, men nu har vi dog alligevel langt flere informationer end tidligere. Volkswagen har nemlig løftet sløret for deres længe ventede elektrisk minibus og varevogn – og med tiden også en elektrisk autocamper. I denne artikel kigger vi nærmere på det nye grønne rugbrød.
Se også: Sådan ser minibussen Volkswagen ID. Buzz ud indeni
VW ID.Buzz og ID.Cargo – specifikationer
Designet på VW ID.Buzz er ganske genkendeligt, for den er baseret på samme skabelon som Type 2 folksvognsrugbrødet – dog i en noget mere moderne udgave elektrisk motor, infotainmentsystem, over-the-air softwareopdateringer og meget mere. Meningen er dog, at designet skal virke genkendeligt og fremkalde en følelse af nostalgi.
Lad os starte med tallene. ID.Buzz og ID.Cargo, der er minibussen og varevognen, kommer begge med et 77 kWh batteri (brutto 82 kWh). Her kunne man have håbet på en rækkevidde på ID.Buzz, men denne oplyser Volkswagen desværre ikke endnu.
Her er heller ikke informationer om acceleration, men vi kender dog til motorens ydelse og køretøjets tophastighed. Den udstyres med en 201 hk baghjulstrukket motor med 310 nm drejningsmoment. Tophastigheden er på 145 km/t.
Hurtig opladning
ID.Buzz og ID.Cargo kommer med VWs hurtigste opladning til dato. Batteriet understøtter AC-opladning op til 11 kW, og DC-opladning via CCS op til 170 kW. Ved brug af en passende hurtigoplader kan batteriet oplades fra 5 procent til 80 procent på cirka 30 minutter.
Tovejs opladning lader Buzz’en tilbageføre energi fra batteriet til din husstand.
Elektrisk varevogn og minibus
Der er to versioner af det nye folkevognsrugbrød: Buzz og Buzz Cargo. Begge har den samme akselafstand på 2.988 mm, hvilket er nogenlunde det samme som T6.1 varevognen. Længden af begge versioner er 4.712 mm, bredden er 1.985 mm, og højden er 1.937 eller 1.938 mm med tagantenne inkluderet.
Buzz er således 81 mm bredere end T6.1. Den har en vendecirkel på 11,1 m, som VW kalder “usædvanlig lille” for denne klasse. Buzz’s luftmodstandskoefficient er 0,285, mens Cargo halter kun lidt bagud med 0,29. Trækevnen er på 1.000 kg.
Inklusiv fem personer er bagagekapaciteten bagi på hele 1.121 liter, hvilket kan udvides til 2.205 liter med sæderne lagt ned. Buzz Cargo har en fast skillevæg efter første række, hvilket muliggør i alt 3,9 kubikmeter lastrum bagtil. Det betyder, at den kan rumme to europaller. Både ID.Buzz og ID.Cargo kommer med 18″ stålfælge som standard, og på Buzz’en får man også mulighed for alufælge fra 18″ til 21″.
Se også: De mest ventede elbiler i Danmark i 2022
Infotainmentsystem med 10 tommer skærm
I cockpittet i Buzz og Cargo finder man et 10 tommer digitalt instrumentbord og et yderligere 10 tommer centermonteret infotainmentsystem. Den kan også udstyret med et 12 tommer display med navigation. Den er som standard udstyret med flerfarvet ambient belysning – eller man kan tilvælge et system med 30 farver.
ID.Buzz og ID.Cargo – hvornår kommer de til Danmark?
I Europa vil forudbestillinger på ID.Buzz og ID.Cargo starte fra maj. Produktionen startes i juni og de første leveringer skulle ske i efteråret.
Se også: Nyheder om elbiler