Første test af XPENG P5 – familie og komfort i højsædet

Skal du forudbestille elbilen XPENG P5? Læs vores første test af XPENG P5, der er en bil med fokus på familie, komfort og brugervenlig teknologi.

Første test af XPENG P5 – familie og komfort i højsædet

XPENG P5 er en ekstremt komfortabel og brugervenlig bil med god plads og et højt niveau af udstyr. P5 er velegnet til både bykørsel og den længere tur på motorvej, og byder på et af de bedste infotainmentsystemer på markedet. Her er vores første test af XPENG P5.

Bilmærket XPENG har åbnet deres første showroom i Danmark sammen med muligheden for at forudbestille deres første elbil herhjemme, XPENG P5. Som nogle af de første medier fik Mobilsiden.dk mulighed for at tage en tur i den nye bil, som vi brugte en dag på at gennemgå grundigt. Senere hen vil vi bringe en grundigere test af XPENG P5, efter samme fremgangsmåde som vi normalt tester elbiler.

Introduktion af XPENG P5

XPENG P5 er en sedan og en elbil med plads til fem personer, hvor producenten har fokus på plads, komfort, udstyr, sikkerhed og brugervenlighed. Kort sagt er XPENG P5 en familiebil, hvor alle skal have det behageligt og føle sig hjemme.

Ydeevnen er på 208 hestekræfter (155 kW), som med med en enkelt motor og forhjulstræk giver en 0-100 km/t på 7,5 sekunder. Her er et batteri på 66 kWh, som giver en rækkevidde på op til 465 kilometer. Opladning sker med op til 70 kW.

XPENG P5 har en garanti på 5år/120.000 kilometer og 8 år/160.000 km på batteriet og drivlinje. Sidstnævnte dækker derudover højvoltsbatteri, elmotor, BMS-enhed samt IPU enheden. Der er også inkluderet 5 års vejhjælp, når man køber i P5.

Læs også: Første indtryk af XPENG P5

Dette kunne vi lide ved XPENG P5

Design og komfort

Med et meget anonymt design er XPENG P5 ikke en bil mange vil lægge mærke til. Dermed ikke sagt, at P5 udvendigt er en grim bil – den er nok nærmere en anelse kedelig. Når man først kigger ind i P5, og ikke mindst sidder i den, får man en helt anden (og fed) oplevelse. P5 har nemlig meget godt at byde på, hvor den høje komfort er noget af det vigtigste at få fremhævet.

Først blev vi positivt overraskede over pladsen i denne bil, som udefra ser relativt lille ud. Der er nemlig masser af plads af kabinen, der samtidig byder på et fint og minimalistisk design, gode materialer og god byggekvalitet.

Forsæderne er utroligt komfortable, der er god benplads og højt til loftet på bagsæderne, hvor man også sidder rigtig godt.

På vejen er XPENG P5 måske ikke den mest spændende og udfordrende bil at køre i, men den er til gengæld ekstremt komfortabel og meget let at køre. Affjedringen er skøn og suger de fleste ujævnheder til sig, og der er i P5 lyst, behageligt og meget stille i kabinen.

XPENG P5 er ganske nydelig, men har ikke det mest iøjnefaldende design.

Fremragende og brugervenlig software

Der er ekstremt stor forskel på software og infotainmentsystemer, vi finder i biler i dag. Man kan som forbruger hurtigt blive skuffet, når man kommer fra en hurtig og brugervenlig smartphone til et infotainmentsystem, der er sløvt, kompliceret og mangelfuldt. Netop på grund af udviklinge i smartphones og tablets stiller forbrugeren, og vi, i dag højere krav til brugerflader i biler. Og heldigvis byder XPENG P5 på en fremragende software, som er med til at gøre bilen simpel og brugervenlig.

I XPENG P5 finder man en kombination af fysiske knapper og funktioner i dens software. Det betyder, at kun de mest brugte og praktiske funktioner er tildelt fysiske knapper, mens andre er gemt af vejen i dens store infotainmentskærm. Resultatet er et minimalistisk og brugervenligt cockpit.

Bag rattet finder man et mindre digitalt instrumentbræt, der giver de mest relevante informationer, som hastighed, forbrug, rækkevidde, navigation og mere. I midterkonsollen sidder en stor tabletlignende skærm, der byder på bilens infotainmentsystem, der er dybt integreret med mange funktioner i bilen.

Softwaren og infotainmentsystem i P5 kan sammenlignes med nogle af de bedste på markedet, for eksempel Googles Android Automotive og Teslas. Det er nydeligt design, simpelt og brugervenlig og byder på mange gode funktioner. Hertil er det hurtigt og meget responsivt. Den indbyggede navigation er dertil virkelig god. Hvilket også er vigtigt, da P5 ikke understøtter hverken Android Auto eller Apple CarPlay.

Cockpittet i P5.

Meget bil for pengene

Man får utroligt meget bil for pengene i XPENG P5 (se prisen nederst i artiklen). Blandt standardudstyret kan der nærmes: XPILOT 2.5 køreassistent med vejbaneassistent og adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, 360 grader kamera,  tilhørende app med praktiske funktioner, Wi-Fi og 4G-forbindelse, TeleNav navigation, OTA-opdateringer, opvarmede for- og bagsæder, elektrisk justering på forsædet, trådløs opladning af mobiltelefon, klimaanlæg med to zoner, XfreeBreath med intelligent luftrensningssystem med pollen- og PM2.5-filter, varmepumpe, panoramasoltag med elektrisk solafskærmning, adaptive LED-forlygter, elektriske sidespejle med varme og hukommelsesfunktion og 17 tommer aluminiumsfælge, syv airbags samt alt i sikkerhedsudstyr og funktioner.

Det eneste der kan tilkøbes er en Deluxe Pakke med 18 tommer aluminiumsfælge og et bedre lydsystem med 8 højtalere. Denne er der endnu ikke sat en pris på.

XPENG P5
Der er rummeligt, lyst og behageligt i P5.

Dette kunne være bedre ved XPENG P5

Der mangler plads til bagagen

Der er som sagt god plads til fem personer i XPENG P5, men der er mindre god plads til bagagen. Og det er lidt ærgerligt, da det er en oplagt familiebil. Bagi finder man et bagagerum med en fornuftig størrelse på 470 liter (520 liter inklusiv kælderen i bagagerummet), der dog er svært tilgængeligt med en for snæver åbning. Det kan derfor være besværligt at få større ting derind, såsom en klapvogn.

Eftersom P5 er en elbil kunne man forvente plads under kølerhjelmen, men der er desværre intet frunk at finde.

Som en oplagt elbil til familien kunne man håbe på mere bagageplads, men det er op til den enkelte familie at vurdere, om pladsen i P5 er tilfredsstillende.

Advarselslyde her og der

XPENG P5 er en brugervenlig, simpel og behagelig bil, men det mærkes til tider også, at den er kinesisk. Her er nemlig mange lyde og ikke mindst en ofte forstyrrende digital assistent. En aktivering af køreassistent bekræftes af både en lyd og af den digitale assistent – og det samme når den deaktiveres. Krydser man vejbaneopstribningen advares man med en høj bippen og stramninger i førerens sele. Vi håber at når P5 er klar til salg i Danmark, at man kan slå nogle af disse mange lyde fra.

Ingen dansk assistent og software

Den ellers fremragede software i XPENG P5 er ikke på dansk – endnu. Hele softwaren er på engelsk, hvilket også gælder for den digitale assistent. Det er dog planlagt at disse ting skal oversættes til dansk, men et tidspunkt for det kan XPENG ikke give.

Lydkvaliteten fra standardhøjtalere

Hos XPENG går man meget op i, at bilen skal være “en stue på hjul”. Den skal være komfortabel, praktisk, opkoblet og have alt det teknologi og udstyr man kunne have brug for, og som man har adgang til i stuen derhjemme. Hvad XPENG underligt nok har glemt at prioritere er god lyd – noget de fleste sætter pris på i bilen. Lydsystemet er faktisk ganske skuffende, hvis vi skal være helt ærlige. Vi testede med lyd over Bluetooth samt lyd fra bilens indbyggede DAB radio, og kvaliten var under middel. Til denne pris burde XPENG P5 have et bedre lydsystem.

Det vil blive muligt at opgradee med en Deluxe pakke, der inkludere et bedre lydsystem med 8 højtalere samt 18 tommer aluminiumsfælge.

Første indtryk og stor test af XPENG P5 på vej

Vi har allerede nu fået en rigtig godt indtryk af P5, der virker meget lovende. P5 er et meget behageligt bekendtskab og en elbil, som jeg ville nyde at køre familien rundt i – og som de også vil finde behagelig at køre i. Den er let at køre, har fremragende software, komforten er i top, der er god plads til passagererne og der er alt det udstyr man kunne have brug for – og så er den tilpas hurtig.

Det største problem ved P5 bagagepladsen, som børnefamilier ofte har brug for. De 470 liter er ok, men adgangen til pladsen kan gør den besværlig at udnytte. Og så er det også i den lille ende i forhold til andre elbiler i prisklassen. Mindre ting som engelsk software og engelsktalende assistent, den skuffende lyd og biblyde er noget XPENG kan nå at få rettet inden P5 ruller ud på de danske veje.

Ovenstående er som sagt vores første indtryk og en mindre detaljeret test af XPENG P5. Senere på året får vi mulighed for at lave en grundigere test, hvor vi vil give en endelig bedømmelse af den. Det vil give os et bedre indtryk af dens rækkevidde, hvordan den er på langtur, med hele familien ombord.

XPENG P5
Fortid møder fremtid? XPENG er en af de mest teknologisk imponerende biler lige nu.

Hvad koster en XPENG P5?

XPENG P5 forventes at få en pris på 390.000 kroner. Der kommer kun én variant af P5 til salg i Danmark, men prisen kan komme højere op ved at tilvælge Deluxe-udstyrspakken. Hvad den koster, vides dog endnu ikke.

Man kan allerede nu forudbestille XPENG P5, hvor de første biler vil være klar til levering sidst på året.