Gaming på mobilen er enormt – slår alle andre platforme
For blot fem år siden var PC, spillekonsol og mobiltelefonen nogenlunde lige store, når det kom til gaming. I den tid er der sket en enorm udvikling, hvor den mobile platform er accelereret til hyperfart og har overtaget markedet. Gaming på mobilen er den største spilplatform lige nu. En rapport fra danskstartede Unity kaldet “2021 Gaming Report” gennemgår de udviklingen for gaming, der viser stor fremgang i 2020.
Faktisk er gaming på mobilen blevet så stort, at det slår omsætningen fra PC og dedikerede spillekonsoller til sammen. Omsætningen for mobile gaming endte i 2020 på intet mindre end 85 milliarder dollars, ifølge en rapport fra Pelham Smithers. Det betyder dermed, at mobilen nupper 51 procent af det samlede gaming-marked.
Se også: 5 billige telefoner der er gode til gaming
Gaming på mobilen er lettilgængeligt
Der er flere grunde til den store popularitet for mobil-gaming. Først og fremmest er en mobiltelefonen noget vi alle sammen går rundt med. Det kræver bare en tur i appbutikken, hvor man lynhurtigt kan fylde lagerpladsen med utallige spil. Og ofte at den gratis slags, hvor der tilbydes et utal af tilkøb.
På den anden side har vi PC’en og spillekonsollen, som kræver langt større investeringer, i både hardware og spil. Selvom Sony har solgt 110 millioner PlayStation 4 konsoller siden lanceringen i 2013, så er det intet sammenlignet med antallet af mobiltelefoner. I de seneste tre kvartaler har de tre største smartphoneproducenter solgt mere end 140 millioner enheder hver. Med lanceringen af PlayStation 5 og Xbox Series X viser Sony og Microsoft dog, at de ikke er helt klar til at overgive sig endnu.
Men kigger man på statistikken, så ser udviklingen ikke god ud, hvis man ikke er inden for mobil-gaming. Her ser vi nemlig kun tilbagegang, hvor gaming på mobilen eksploderer. Omsætningen på spillekonsoller og PC var tilsammen 73 milliarder dollars i 2020 og nedadgående:
Læs også: Der er set 100 milliarder timers gaming på Youtube i 2020
I rapporten fra Unity fremgår det også, at tider der bliver gamet på har ændret sig med coronavirus-pandemien. Tidligere blev der spillet langt mere i weekenderne og mindre i hverdagene. Men i 2020 er der næsten blevet gamet lige meget i weekender og hverdage. I maj 2020 blev der faktisk spillet mest i hverdagene.
Google og Apple nyder godt af gaming
Og det er absolut ikke underligt, at vi ser både Apple og Google have fokus på spil i deres appbutikker, App Store og Play Butik. De har endda lavet bonus-programmer med point, abonnementer med spil og meget mere, som skal friste forbrugerne til at hente spil. Det viser sig nemlig, at 72 procent af omsætningen af appbutikkerne kommer fra spil.
Der er slet ingen tvivl om, at mobil-gaming er kommet for at blive. Dog skal vi ikke forvente, at spillekonsollen forsvinder lige foreløbigt, hvor der ikke bliver tjent penge på konsollerne, men på de spil og tilbehør brugerne køber i hele dens levetid. Det forventes dog, at spilstreaming vil overtage inden for 5-10 år.
Der kan dog blive udfordringer for udviklerne i forhold til IAP på iPhones og iPads. Apple har lanceret en række strenge privatlivsfunktioner, som gør det sværere at tjene penge på reklamer.
Se også: Nyheder om gaming og spilindustrien
Sådan ser fremtiden ud
Rapporten fra Unity Technologies kommer også med spændende forudsigelser for 2021. Først og fremmest er cross-platform mellem mobil og andre platforme, såsom spillekonsoller og PC, fremtiden. Indtil nu har det været meget opdelt på spillekonsol, PC og mobil, men enkelte lancerede spil viser allerede, at det virker godt. Unity mener, at vi vil se langt mere cross-play i 2021 og frem.
Mange udviklere er bekymrede for udviklingen efter COVID-19, hvor folk sandsynligvis ikke vil spille mindre igen. Men den bekymring deler Unity ikke. De mener derimod, at nogle af de nye spillere der er kommet til, hænger på og vil være med til at fortsætte den positive udvikling for spilbranchen:
“Det er fortsat for tidligt at sige, om den ændrede adfærd er et udtryk for en ny normalitet, der vil fortsætte efter pandemien. Med vores forståelse for spillernes adfærd fra tidligere perioder ville det være overraskende, hvis spillerne vender tilbage til den gamle adfærd fra før pandemien,” siger Ingrid Lestiyo, Senior Vice President og General Manager, Operate Solutions, Unity.
Se også: Nyheder om spil og gaming