Analyse: De største dataindsamlere er Google, Meta og Criteo
Der er snart ikke det opkoblede produkt, der ikke indsamler data om os: Websteder, apps, smart-tv’er, spillekonsoller, smartwartch, fitness trackere, smart speakere og så videre.
Dette hjælper virksomhederne med at forstå deres kunder bedre og forbedre deres produkter ved at analysere brugeroplevelsen. På den anden side kan de indsamlede data bruges til at forudsige og muligvis endda manipulere brugernes behov.
Se også: Mobilabonnement med meget data
Hvilke selskaber indsamler mest brugerdata?
Kaspersky har ved hjælp af sin særlige browserudvidelse Do not Track indsamlet anonymiseret data om, hvilke sporingsanmodninger der er blokeret og hvor ofte, med brugerens samtykke.
Denne data er blevet analyseret og her kommer det frem, at Google (Google Analytics, Google AdSense, Google Marketing Platform og YouTube Analytics) samt Meta og og reklamegiganten Criteo er de tjenester, der indsamler allermest data.
Google er den største dataindsamler, mens Meta og Criteo kommer lige efter.
Se også: Cybersikkerhed vigtig for privacy
Kun få globale virksomheder samler data ind i hele verden
Anna Larkina, sikkerhedsekspert hos Kaspersky, forklarer, at der kun er få globale virksomheder, der indsamler brugerdata i alle dele af verden. Disse er de almindeligt kendte Google og Meta samt den franske reklamegigant Criteo, som ikke er kendt af brugerne.
Det er særligt i regioner som Asien, Mellemøsten, Afrika og Latinamerika, de nævnte selskaber samler data ind om brugerne. De gør det naturligvis også i Europa og resten af verden, hvor de er tilstede, men ikke i hele samme omfang.