Google overhaler Apple på værdien
Analysefirmaet MillwardBrown laver hvert år en analyse af de mest værdifulde brands i verden. De sidste tre år har Apple toppet denne liste, men i år er der forandringer. Google kommer nemlig stormende og har fået deres brand værdi forøget med hele 40%.
Samtidig er Apples værdi faldet med 20% og så overhaler Google altså rivalen indenom. Microsoft er dog også at finde på top 10 listen, dog som en respektabel nummer 4 lige efter IBM, men foran McDonalds og CocaCola.
Men når den ene kan stige så meget og den anden kan falde ditto, så er det ikke et tegn på, at Apple er ved at gå konkurs. MillwardBrown laver deres beregning på en masse faktorer, blandt andet firmaernes økonomiske grundlag, hvor meget firmaerne forventer at sælge og hvordan firmaets produkter opfattes at kunderne.
Hvis man forventer et svagere salg af iPhones, men Google samtidig vil tjene endnu flere penge på reklamer, ja så falder eller stiger deres værdi. Det er altså ikke en særlig videnskabelig beregning, men i marketingbranchen er disse tal alligevel vigtige da brandværdien kan give et øjebliksbillede samt forhåbninger til den nærmeste fremtid.
At Google nu er næsten 159 milliarder dollars værd og Apple 148 milliarder dollars, kan være lidt svært at omsætte og forstå. Til sammenligning, så er Danmarks BNP cirka 330 milliarder dollars værd. Så hvis Apple og Google gik sammen, ville de værdiøkonomisk være næsten lige så store som Danmark.
Tager vi de nationale farver på, er der dog ikke meget at fejre, da hverken Mærsk, Novo eller Lego er at finde på listen. Sverige kan dog bryste sig af at have H&M og IKEA på den eftertragtede top 100 liste.