Hvad skete der med 5G-hypen?

5G har endnu ikke leveret de mirakler, branchen lovede for seks år siden, men alligevel fastholder Ericsson, at teknologien bliver uundværlig for Danmarks digitale fremtid.

Hvad skete der med 5G-hypen?

Ericsson har netop udsendt deres årlige Mobility Report, hvor de sætter fokus på dataforbrug og fremtiden. Her slår Ericsson fast, at 5G er ved at blive “voksen”.

Da 5G blev lanceret i Danmark i 2019, var forventningerne enorme. Teknologien blev markedsført som en revolution, der snart ville give os selvkørende biler, AR-briller til massemarkedet, selvkørende biler, robotstyrede fabrikker, realtidskommunikation og nye digitale services i stor skala.

Seks år senere står mange danskere tilbage med en følelse af, at 5G mest af alt føles som 4G, bare lidt hurtigere. Nu kan vi downloade et album på Spotify på fem sekunder i stedet for ti og det mobile bredbånd i hjemmet er lidt mere stabilt.

Men ifølge Amanda Hasselberg, landechef for Ericsson i Danmark, er forklaringen hverken en teknologisk fiasko eller en bevidst oversalgskampagne. Sandheden er langt mere kompleks og fremadskuende.

Se også: Billig 5G bredbånd med fri data

5G Standalone: Den rigtige version af 5G er først ved at blive rullet ud

Kernen i problemet er, at de fleste danskere stadig bruger “halvt 5G”. 5G Standalone, den version af 5G, der giver de store gevinster som ultralav latency, ekstrem pålidelighed og netværk skræddersyet til industrien, er kun lige begyndt at blive implementeret i Danmark.

”Mens brugeroplevelsen i dag føles som 4G, danner 5G SA grundlag for helt nye former for kommunikation og industrispecifikke løsninger. Men det kræver samarbejde på tværs af industrier og udrulning af edge computing og avancerede IoT-enheder, hvilket tager tid at udvikle og skalere”, siger Hasselberg.

Det betyder, at fundamentet er ved at blive bygget, men huset er endnu ikke færdigt.

Se også: Alle biler med head-up display

Hype vs. virkelighed: Var 5G-løfterne for optimistiske?

I årevis blev 5G markedsført som motoren bag næste teknologiske spring. Alligevel er mange af de mest opsigtsvækkende use cases stadig langt fra udbredt.

Hasselberg mener dog ikke, at branchen generelt oversolgte teknologien, men at udviklingen af tilhørende teknologier ganske enkelt går langsommere end forventet.

”5G var, og er stadig, en langsigtet teknologi. AR-briller er først nu ved at få fodfæste med omkring to millioner solgte enheder alene i USA. Samtidig er lovgivning og udvikling inden for selvkørende biler ikke på plads endnu. Det hele afhænger af fremskridt på enheder, økosystemer og regulering.

Fra store ord til tung infrastruktur

Danskerne har bemærket, at teleselskaberne taler langt mindre om 5G end før. Ifølge Hasselberg er det helt naturligt:

”Når hypen lægger sig, skifter fokus til praktisk implementering. I Danmark arbejder operatørerne nu målrettet på at styrke infrastrukturen og levere virkelige løsninger ude i samfundet. Det er kritisk for teknologiens skalerbarhed og succes.

Se også: Forskere vil stoppe 5G-udrulning

Forbrugerne ser ikke virksomhedernes brug af 5G SA

Selvom den almindelige forbruger ikke mærker de store fordele endnu, er virksomhederne i gang. Ericsson peger på flere danske eksempler, der viser, at 5G SA allerede er i spil:

  • TDC NETs første 5G SA-netværk – fundamentet for fremtidens danske mobilnet
  • Live 5G-transmissioner fra Parken – hvor høj uploadhastighed og lav latency er afgørende
  • Færøernes landsdækkende 5G-projekt i samarbejde med Føroya Tele – et ambitiøst netværk på tværs af 18 øer

Det er teknologier, der ikke nødvendigvis rammer danskerne i hverdagen, men som bliver afgørende for industri, logistik, sundhed og samfundskritiske services.

Derfor mærker forbrugerne ingen forskel med 5G

Spørger man danskerne, hvad 5G har gjort for deres mobiloplevelse, falder mange svar tilbage på “ikke ret meget.” Og det er ikke overraskende, siger Hasselberg.

”Forbrugerne mærker måske ikke et drastisk spring, fordi 5Gs største betydning ligger uden for mobilbrug. Det handler om smart cities, sundhedsvæsen, transport og logistik”.

Hun slår dog fast, at datatrafikken kommer til at vokse enormt fra smartphones og forventes at generere 304 exabyte om måneden i 2031 mod 140 exabyte i 2025. Den øgede datatrafik i fremtiden på telefoner vil komme fra video, AR- og VR-tjenester.

Vil 6G gentage hype-fejlen?

Med 6G planlagt til starten af 2030’erne kan man frygte, at historien gentager sig med store visioner uden reel effekt.

Men Hasselberg er optimistisk: ”Vi skal lære af 5G’s udrulning. 6G skal udvikles med større fokus på konkrete markedsbehov, skalerbarhed og samarbejde på tværs af økosystemer. Målet er at levere reel værdi, ikke bare visioner”.

Se også: Nyheder om 5G og 6G