Teknologi skader børns kognitive læring og adfærd

Teknologi ruller børn tilbage i digitale huler uden nok menneskelig kontakt - det skader børnenes kognitive læring og adfærd.

Teknologi skader børns kognitive læring og adfærd

Flere studier, både danske og internationale, har påvist en klar sammenhæng mellem børns fysiske aktivitet og fysisk menneskelig kontakt i forhold til deres kognitive evner. Mennesket som sådan har behov for at røre sig og blive rørt. Inden den digitale revolution for alvor satte ind, så var folk ganske enkelt mere sammen og socialiserede ved at indgå i naturlige fysiske sammenhænge, hvilket igen førte til, at forhold blev opbygget.

Teknologi frarøver børnenes kognitive læring

Uanset, hvordan vi vender og drejer, så har teknologien gjort fantastiske ting for vores hverdag og har gjort ting mulige, som ikke tidligere var muligt. Med 5G godt på vej til at blive rullet ud verden over, kommer den udvikling til at eksplodere i fremtiden. Men der er også skyggesider ved teknologi. I takt med at teknologi har åbnet verden op for nye muligheder, så har den også skubbet mange tilbage til hulerne – digitale huler. Mange opbygger bekendtskaber online, men uden at indgå i en fysisk følelsesmæssig sammenhæng og uden fysisk nærvær.

Den digitale tidsalder har også resulteret i, at det for de fleste ikke længere er muligt at skelne mellem, hvornår man befinder sig i det digitale eller det virkelige liv. Samtidig med den digitale udvikling har set en stigende andel unge rapportere om symptomer på psykisk mistrivsel.

Se også: Mobilabonnementer til børn

Nedsatte kognitive funktioner kan få store konsekvenser

Særligt børn bliver rullet tilbage i disse digitale huler med begrænset fysisk nærvær, hvilket fører til, at deres kognitive læring begrænses. Børns følelsesregistre udvikler sig ikke som tidligere og det vil påvirke deres liv, når de bliver voksne og skal forholde sig til andre mennesker og måske danne familie.

En menneske med nedsatte kognitive funktioner kan for eksempel få store problemer med koncentration, bearbejdning af informationer, hukommelse og indlæring, planlægning og problemløsning, orienteringsevne, sprog og kan opleve øget træthed.

Se også: Nyheder om teknologi og børn

Mere om sagen

Næste kronologiske historie om emnet finder du her. Steen Jørgensen fortsatte historien. Allerede d. 7/5/2021 gik redaktionen videre med artiklen om Tech og skærme kan ødelægge børns taleevner – Du læser den her. Sidste ord er ikke sagt. Tjek seneste nyt her.