Twitter sagsøges for 1,7 mia. kroner for ulovlig musikdeling

Twitter er blevet sagsøgt af 17 store pladeselskaber for at tillade, at brugernes deling af ophavsretsbeskyttet materiale.

Twitter sagsøges for 1,7 mia. kroner for ulovlig musikdeling

Sony Music, Universal Music og 15 andre store amerikanske pladeselskaber sagsøger nu Twitter, for ikke at gøre nok for at stoppe brugernes deling af ophavsretsbeskyttet materiale.

Se også: Twitter dropper EU’s frivillige Code of Practice on Disinformation

Pladeselskaber kræver milliarderstatning af Twitter

Ifølge Reuters er det sociale medie Twitter blevet sagsøgt for at krænke næsten 1.700 ophavsrettigheder. De udgivere, der er involveret i sagen, er to af de største navne i musikbranchen, nemlig Sony Music Publishing og Universal Music Publishing Group.

Twitter anklages for forsætlig krænkelse af ophavsretten, og i søgsmålet hævdes det, at “Twitter forsyner sin forretning med utallige krænkende kopier af musikalske kompositioner, der krænker udgiveres og andres eksklusive rettigheder i henhold til loven om ophavsret” og er “oversvømmet med krænkende videoer med musik.”

De 17 pladeselskaber har derfor sagsøgt Twitter for intet mindre end 250 millioner dollar, hvilket svarer til 1,7 milliarder danske kroner.

Søgsmålet påpeger, at andre sociale medieplatforme, herunder TikTok, Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat, har “indgået aftaler med udgivere og andre rettighedshavere, der kompenserer skabere af musikalske kompositioner for brug af deres værker på disse platforme.”

Ifølge David Israelite, der er præsident for National Music Publishers Association, står Twitter nu “alene som den største sociale medieplatform, der fuldstændig har nægtet at licensere de millioner af sange, der findes på deres tjeneste.”

Autosvar fra Twitter

Twitter har endnu ikke svaret offentligt på søgsmålet eller anklagerne. Angiveligt har sagsøgerne har indtil videre fået et autosvar på mail en afførings-emoji. Der har været stor udskiftning af arbejdskraften i Twitter, og virksomhedens nye administrerende direkør, Linda Yaccarino, har kun haft stillingen i et par uger.

Se også: Mobilabonnementer med streaming