Kæmpebøde på vej til TDC – myndighederne opmærksomme
Når mobiltelefoner markedsføres, skal hele udgiften i bindingsperioden fremgå tydeligt. Denne regel har telebranchen tilsyneladende ret svært ved at huske, når webshops designes og kampagner planlægges.
Senest har Onfone fået en bøde på 50.000 kroner, og de TDC-ejede Fullrate og Telmore måtte forholde sig til bøder på 100.000 kroner. Heller ikke Telia og teleselskabet 3 har formået at være under myndighedernes radar.
Forbrugerombudsmanden har netop fået øje på TDC, og en politianmeldelse, samt en mulig bøde på 100.000 kroner, er på vej. Overfor Ritzau erkender privatkundedirektør i TDC, Jesper Theill Eriksen, at man har begået en fejl i markedsføringen, og at priserne skal være gennemskuelige.
Manglede tillid
Myndighederne har tydeligvis fået nok af telebranchens kreative metoder, hvilket ikke kritiseres af Onfone, der må op med 50.000 kroner.
– “Vi har et problem, hvis vi som branche ligger dårligere rangeret end brugtvognsforhandlere. Vi føler selv, at vi prøver at bryde det, ved at lave gennemsigtige produkter, men hvis andre i branchen ikke er helt ærlige, så rammer det også os”, siger Morten Strunge, adm. direktør i Onfone, til Computerworld.