Universal tjener på digital musiktjenester
Digital musiktjenester såsom Wimp, Spotify og Rdio giver nu en solid intjening for pladeselskaberne. Det skriver Dr.dk
Sidste års regnskab (2012) hos Universal Music Danmark gav en omsætning på mere end 211 millioner kroner og et driftsresultat på 16,6 millioner kroner. Det er ifølge selskabet det bedste resultat siden årtusindskiftet. Ifølge Dr.dk havde Universal Music Danmark i 2011 et driftsresultat på minus 13,3 millioner kroner og en en omsætning på 227 millioner kroner.
– “Det er sjovere end nogensinde at være musikselskab. Forbrugerne har endelig fået det, som de vil have det, og al musik er nu tilgængelig, når det passer dem,” siger Casper Bengtson, direktør for Universal Music Danmark til ritzau.
Det er dog ikke udelukkende nye digital musiktjenester som har frembragt det gode resultat. Også opkøbet af MBO Group i 2011 har været været med til at hjælpe på bundlinjen. Universal Music Danmark købte de tre pladeselskaber Copenhagen Records, A. larm Music og RecArt, hvilket blandt andet betød en række nye kunstnere i folden – blandt andet Nephew, Medina og Nik & Jay.