iPhone flopper fælt i Kina
Det er ikke lykkes Apple at få sendt iPhonen over rampen til kineserne.
I alt er der solgt omkring 5.000 iPhones i Kina til dato, vurderer China Unicom. Det er det samme antal, som iPhonen angiveligt solgte de første par dage efter lanceringen i starten af november. Salget har altså stået stille siden.
Til sammenligning blev der solgt 60.000 iPhones på lanceringsdagen i Sydkorea – og en hel million iPhones i USA i åbningsweekenden tilbage i juni.
På Kinas største e-handelssite Taobao.com – Kinas svar på ebay – har iPhonen været til salg i godt to uger.
Her er der solgt to otte gigabyte iPhones og tre 16 gigabyte – og det er altså i et land med 1,3 milliard indbyggere.
Taobao.com er det eneste sted, hvor iPhonen kan købes online, udover på den officielle udbyder China Unicoms egen webshop.
Amputeret iPhone til overpris
Der er flere grunde til, at iPhonen aldrig blev en succes i Kina.
Blandt andet er den iPhone der sælges i Kina uden Wifi. De kinesiske myndigheder forbød tidligere på året brugen af teknologi-standarden til fordel for en kinesisk variant.
Forbuddet blev imidlertid ophævet igen, men da var det for sent – de første iPhones uden Wifi var allerede sat i produktion.
Det er derfor en amputeret udgave af iPhonen, der findes på det kinesiske marked – og samtidig er prisen meget højere end mange andre steder. For eksempel kan iPhonen købes flere hundrede dollars billigere i Hong Kong.