Schweizisk ursalg presses af smartwatches
Tal fra de schweiziske toldmyndigheder er bekymrende læsning for de schweiziske urproducenter. De noterer at oktobersalget er røget 11,6 procent tilbage, den værste tilbagegang i seks år, dengang finanskrisen rasede.
’2015 er et år som urmagere helst vil glemme’ lyder fra analytikker fra Kepler Cheucreux i Zurich som udtaler sig til Bloomberg.
I alt er det globale schweiziske ursalg for 2015 dykket fra omkring 1024 millioner kroner til under 940 millioner kroner, mens nøglemarkedet Hong Kong noterer sig for en tilbagegang på hele 39 procent.
Læs også: Apple Watch giver rivalerne baghjul
Asiatisk krise og Apple Watch får skylden
Tilbagegangen for de schweiziske urmagere menes at have rødder i to årsager. Først grund placeres i en skrumpende asiatiske efterspørgsel i kølvandet på afmatning i regionens vækst.
Appleinsider pointerer samtidig at tilbagegangen er størst siden markedets mest populære smartwatch, Apple Watch, debuterede i april måned.
Sidste salgstal for Apples Watch, viser at IT-kæmpens smart-ur omsatte for 11,8 milliarder kroner i perioden fra april til september.
Som et tegn på et kommende skifte mod stadigt flere smartwatches er visse etablerede urmager som Tag Heuer begyndt at byde ind med smart-ure med scweizisk ur-DNA.