Motorola ikke inde i varmen hos teleselskaberne
Det er koldt udenfor, og det er det også for Motorola. De er nemlig endnu ikke blevet lukket ind i varmen hos de største danske teleselskaber.
Motorola har, efter mange års fravær på det danske marked, i år sendt to nye mobiler ud til de danske forbrugere.
Først Motorola Defy i starten af året, der er en hårdfør smartphone, populært kaldet en håndværker-mobil. Og her i efteråret Motorola Atrix, der er en dual-core, highend-mobil.
Upopulær håndværker-mobil
Af de fire store danske teleselskaber har kun Telia valgt at tage Defy ind.
Her har Defy solgt nogenlunde, men ikke prangende, fortæller salgschef Michael Bech, Telia.
-”Den adskiller sig ved at være en hårdfør smartphone. Det er der masser af håndværksvirksomheder, der har brug for,” siger han til Mobilsiden.dk.
Men den opfattelse deler de andre teleselskaber ikke.
-”Det er ikke vores indtryk, at folk efterspørger Defy. Og det er relativt dyrt for os at tage et enkelt produkt fra Motorola ind, fordi mærket er relativt ukendt, for alle andre end dem, der kan huske mange år tilbage til de første mobiltelefoner,” fortæller Morten Steen Jensen, indkøbschef hos TDC.
Hos 3 oplever kommunkations-medarbejder Mette Christiansen, at håndværker-kunderne i højere grad bruger en smartphone med en plastik-bumper, end en decideret håndværkermobil.
Arix er ikke specielt interessant
I slutningen af august blev det annonceret, at Motorola Atrix kommer til Danmark i oktober. Men indtil nu ser det ud til, at teleselskaberne forholder sig ret skeptiske over for Atrix.
Telenor melder klart ud, at de ikke tager Atrix ind, mens TDC og Telia umiddelbart heller ikke vil have Atrix på hylderne.
-”Der er ikke noget specielt, der gør Atrix uinteressant, men der er heller ikke noget, der gør den specielt interessant,” forklarer Morten Steen Jensen, TDC.
Michael Bech fra Telia bakker ham op.
-”Det er småting, der er specielt på Atrix, og der er ikke noget, der er outstanding,” siger han til Mobilsiden.dk.
Hos 3 er de stadig igang med at teste, og vil ikke udelukke, at Atrix kan komme ind i varmen.
Motorolas udfordring
De fleste teleselskaber er dog enige om, at hvis Motorola vil ind på det danske marked igen, skal de gøre en indsats.
-”Hvis vi skal indgå i et samarbejde med Motorola, så skal de vise en vilje til at markere sig på markedet,” siger TDCs indkøbschef, Morten Steen Jensen.
Samtidig understreger han, at produkterne skal differentiere sig, fra de andre produkter på markedet.
Hos Telia mener man også, at Motorola skal investere, hvis de vil være med igen.
-”Det er en udfordring, at Motorola er ny på markedet. De skal bruge nogle flere marketingskroner på at komme ind i folks bevidsthed igen,” siger Michael Bech, Telia.
Hos 3 er de dog mere åbne for Motorola, og mener ikke, at de etablerede producenter nødvendigvis har en fordel.
-”Hos os er vi meget opmærksomme på, at man aldrig er bedre end ens sidste produkt,” forklarer Mette Christiansen.
Alle teleselskaberne kan dog blive enige om én ting: Fremtiden ser spændende ud.
-”Det er i hvert tilfælde interessant at se en gammel spiller melde sig på banen igen. Det bliver interessant at se, om de kan stå distancen,” slutter Morten Steen Jensen.
Læs også:
– Motorola Atrix – Motorolas comeback? (mobiltest)
– Google: Derfor købte vi Motorola