AVATR 11 er en lovende kinesisk elbil med Huawei indeni

Der satses stort på elbilen AVATR 11, og nu er sløret løftet for den. AVATR 11 byder på imponerende teknologi, ydelse og Huawei Inside.

AVATR 11 er en lovende kinesisk elbil med Huawei indeni

I denne tid bliver der ganske ofte præsenteret nye elbiler, men få er interessante som denne fra Changan Auto. AVATR 11 hedder den og får opbakning fra Kinas største batteriproducent, CATL, samt NIO og selveste Huawei. AVATR 11 kommer med Huaweis nye komplette softwareløsning til biler, 700 km rækkevidde, hurtig ydelse og op til 200 kW-hurtigopladning.

Se også: Asiatiske virksomheder dominerer markedet for elbilsbatterier

AVATR 11 er hurtig og langrækkende

AVATR 11 er mærkets første elbil nogensinde og den byder på imponerende ydelse – både når det kommer til motor- og computerydelse. Elbilen byder på en acceleration fra 0-100 km/t på under fire sekunder. Der loves en rækkevidde på mindst 700 km (NEDC) og op til 200 kW-opladning.

Når det kommer til computerkræfter er AVATR 11 ligeledes imponerende. Den er udstyret med et chipset som yder op til 400 TOPS. Ikke helt på højde med NIOs ET7 med op til 1.016 TOPS, men stadig imponerende.

Bilen er designet af AVATRs tyske team og har et spændende udseende med en lukket front og delte forlygter. Et genkendeligt design, men stadig ikke noget der skiller sig meget ud fra mængden af kinesiske elbiler.

Læs også: Mercedes EQS sætter rækkevidde-rekord for elbiler

Kommer med Huawei Inside-platformen

Noget af det mest interessante ved AVATR 11 er brugen af Huawei Inside. Huawei Inside er en ny platform fra den kinesiske elektronikgigant, der byder på alt fra selvkørende egenskaber, cockpit og infotainmentsystem.

Huawei Inside, også kaldet Huawei Intelligent Automotive Solution, er en stor satsning fra producenten, som har haft det svært på smartphonemarkedet. Huawei Inside har indbygget intelligent cockpit, selvkørende teknologi, en intelligente biltjenester i skyen (cloud-tjenester). Der sidder kameraer og sensorer godt skjulte på bilens ydre, heriblandt en LiDAR-sensor. Det er ikke meget vi har set til Huaweis nye platform, men flere kinesiske bilmærker har taget den til sig. Den vil benytte HarmonyOS, som er baseret på Android, hvor der kan hentes apps og man kan være forbundet til smartphonen og verden omkring sig.

AVATR 11 vil være klar til salg fra tredje kvartal næste år. Der forventes at blive lavet 350.000 af dem om året. AVATR forventer derudover at lancere fire bilmodeller de næste fem år.

Læs også: Alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

Efterfølgende nyt i sagen

Redaktionens fokus på tematikken gik videre. Steen Jørgensen fortsatte historien. 25/10/2021 kørte vi et indlæg omkring Huawei oppe på 150 millioner HarmonyOS-enheder – Du kan læse den her. Tjek også seneste nyt om emnet her..