Bilproducenter fyrer medarbejdere og lukker fabrikker på stribe
En lang række europæiske bilproducenter har for nylig annonceret lukninger af fabrikker og store fyringsrunder i Europa. Fælles for dem er, at de kæmper med lav efterspørgsel, høje produktionsomkostninger, konkurrence fra kinesiske bilmærker og en overgang til elbiler, der går langsommere end ventet.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Disse bilproducenter og underleverandører fyrer og lukker
Se alle de bilproducenter og centrale underleverandører til bilproducenter, som i de seneste måneder har varslet fyringer og lukninger af fabrikker:
Valeo
Den franske leverandør af bildele vil fjerne omkring 1.000 stillinger i Europa, erfarer Reuters. Omstruktureringen vil resultere i lukning af to franske fabrikker.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Stellantis
Den fransk-italienske bilkoncern annoncerede den 26. november planer om at lukke sin fabrik for Vauxhall-varebiler i England, hvilket bringer mere end 1.000 arbejdspladser i fare.
Stellantis har flere gange standset produktionen på sin hovedfabrik i Mirafiori i Italien på grund af lav efterspørgsel. Særligt Fiat 500 Electric er der lav efterspørgsel på.
Stellantis har ikke planer om at lukke fabrikker i Italien, lyder det.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Bosch
Verdens største leverandør af bildele planlægger at nedlægge 5.500 stillinger inden 2032 i sine afdelinger for computerløsninger og styretøj, primært på tyske fabrikker. Bosch vil også reducere arbejdstiden for nogle medarbejdere, oplyste virksomheden den 22. november.
Se også: Se priser på de billigste elbiler
Ford
Den amerikanske bilproducent oplyste den 20. november, at den vil fyre 4.000 medarbejdere, primært i Tyskland og Storbritannien. Det svarer til 14 procent af alle Fords arbejdspladser i Europa.
Se også: Alle elbiler fra Ford i Danmark
Michelin
Den franske dækproducent oplyste 5. november, at den vil lukke to fabrikker i det vestlige Frankrig. Det vil berøre cirka 1.250 arbejdspladser.
Se også: Guide til opladning af elbil i hjemmet
Schaeffler
Den tyske producent af maskiner og bildele er også ramt af svag efterspørgsel fra bil- og industrikunder. 5. november oplyste virksomheden, at den planlægger at fyre 4.700 medarbejdere, primært i Tyskland.
Omstruktureringen omfatter også lukning af produktionsanlæg i Østrig og Storbritannien.
Se også: Stem på Årets elbil 2025
Volkswagen
Europas største bilproducent har meldt ud, at mindst tre fabrikker står over for at blive lukket ned. Det er allerede bekræftet, at Volkswagen-koncernens fabrik i Belgien, der producerer den elektriske SUV Audi Q8 e-tron, lukkes 28. februar 2025. Det sker, efter det ikke lykkedes at finde en køber af fabrikken, som huser 3.000 medarbejdere.
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen i Danmark
Nissan
Japanske Nissan annoncerede 7. november, at producenten vil fyre 9.000 medarbejdere og reducere sin globale produktionskapacitet med 20 procent.
Se også: Alle elbiler fra Nissan i Danmark
Perspektivering
At så mange store aktører som Volkswagen, Nissan, Ford, Stellantis og Bosch oplever udfordringer for tiden, vidner om et bilmarked i tilbagegang.
Der er ikke sket en tilnærmelsesvis lige så hurtig overgang til elbiler, som man havde håbet på – måske lige med undtagelse af enkelte europæiske markeder som Danmark, Holland, Norge, Sverige og Belgien og naturligvis også Kina, hvor salget af elbiler buldrer derudad.
Flere bilproducenter er begyndt at se på alternative løsninger for at appellere til den store del af befolkningen, der fortsat mærker til rækkeviddeangst. Her står såkaldte extended-range electric vehicles (EREV’er) til at blive en interessant løsning. Det er i bund og grund en almindelig elbil, men med en lille benzintank og en lille benzinmotor, der fungerer som generator, til at oplade elbilens højvoltsbatteri under kørslen og dermed opnå en rækkevidde på 1.000 km – eller endda endnu mere.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Find bedste forsikring til elbiler