BYD overhaler Tesla indenom: 400 km rækkevidde på 5 minutter

BYD er klar med en ny elbilplatform, Super e-Platform, der understøtter op til 1.000 kW DC-ladeeffekt. Samtidig vil BYD udrulle 4.000 af sine nye 1.000 kW-lynladere.

BYD overhaler Tesla indenom: 400 km rækkevidde på 5 minutter

BYD har afsløret en ny elbilplatform, Super e-Platform, som understøtter DC-ladehastigheder på helt op til 1.000 kW. Til sammenligning er normalen blandt elbiler på det danske marked 150-200 kW.

Samtidig introducerer BYD også en ny lynlader, der understøtter 1.000 kW opladning. Det er dobbelt så høj en ladeeffekt som Teslas nyeste V4-Superchargere og tre gange højere end de typiske 300 kW-lynladere, der er bredt tilgængelige i Danmark.

Ifølge BYD kan den nye ladeteknologi forsyne 2 km rækkevidde i sekundet. Det svarer til, at der kan tilføres 400 km rækkevidde på kun fem minutters opladning. Selv ved 90 % batteriniveau (SoC) foregår opladningen med svimlende 600 kW.

BYD hævder, at den nye ladeteknologi nu giver ladetider, der er på niveau med, hvor lang tid det tager at tanke en brændstofbil.

Teknologien får debut i de to luksuriøse elbiler, sedanen Han L og SUV’en Tang L.

Se også: Alle elbiler fra BYD

Perspektivering

BYD har de senere år indledt en offensiv mod de vestlige producenter – og især den direkte konkurrent Tesla. Opskriften er simpel: Den bedst mulige teknologi på markedet til meget lave priser, som de andre producenter har svært ved at konkurrere med.

På det kinesiske marked vil BYD udrulle 4.000 af de nye ladestandere, og dermed får den amerikanske producent kamp til strengen på det kinesiske marked.

Mange steder i verden er elbilers ladetid helt afgørende for, hvor bred appel bilerne har. Derfor har Tesla også haft stor fordel af at have sit eget ladenetværk med lynladere rundt om i hele verden, men med BYDs hastige udrulning af egne lynladere, der er dobbelt så hurtige som Teslas lynladere, begynder Tesla at miste en af sine store fordele over for BYD.

Tesla oplever i forvejen en svær periode med faldende globale salgstal og faldende omdømme. Samtidig er den nye Model Y lidt af en joker, for vi ved ikke før om et par måneder, hvor stor en andel introduktionen af den nye Model Y har i Teslas skuffende salgstal for tiden.

I Danmark står BYD ikke nær så stærkt som hjemme i Kina. BYD er dog, sammen med Xpeng, de eneste to kinesiske bilproducenter, som i Danmark oplever nævneværdig succes i salget af elbiler. Se flere salgstal for elbiler i Danmark.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Priser på de billigste elbiler