Europæisk BYD-fabrik kan have fået ulovlig støtte fra Kina

EU undersøger, om den kinesiske bilproducent BYD har fået ulovlig statsstøtte fra Kina til at opføre en europæisk bilfabrik i Ungarn. Det kan potentielt betyde dyrere BYD-elbiler.

Europæisk BYD-fabrik kan have fået ulovlig støtte fra Kina

EU undersøger bilproducenten BYD for at have brugt ulovlig statsstøtte fra Kina til etableringen af sin elbilfabrik i Ungarn, erfarer avisen Financial Times.

Undersøgelsen er en del af EU’s bredere indsats for at komme Kinas indflydelse på det europæiske elbilmarked til livs. Ifølge EU bruger Kina ulovlig statsstøtte til at presse priserne på de kinesiske bilproducenters elbiler ned i et leje, hvor de vestlige producenter ikke kan være med.

Hvis EU ender med at konkludere, at BYD har brugt ulovlig statsstøtte til sin nye fabrik i Ungarn, kan BYD blive sanktioneret med en bøde. BYD kan også blive tvunget til at sælge aktiver fra fabrikken, reducere dens produktionskapacitet eller tilbagebetale støtten fra Kina, erfarer avisen.

BYD blev i oktober pålagt en ekstra told på 17,0 procent oven i de eksisterende 10 procent.

Se også: Se alle elbiler fra BYD

Perspektivering

Hvis EU ender med at konkludere, at BYD har fået ulovlig statsstøtte til sin fabrik i Ungarn, kan de økonomiske konsekvenser i værste fald betyde, at flere af BYD’s elbiler bliver dyrere på det europæiske marked.

Det er dog ikke utænkeligt, at BYD vælger at dække ekstraomkostningerne og bevarer priserne, som de er i dag – noget der er muligt, fordi producenten har en meget høj overskudsmargin på sine elbiler i Europa sammenlignet med Kina.

BYD har også ambitioner om at nå en samlet produktionskapacitet på 500.000 biler via sine nye europæiske fabrikker i Ungarn og Tyrkiet. Med risiko for at skulle nedbringe produktionskapaciteten på sin EU-fabrik i Ungarn kan BYD blive nødt til at importere elbiler til EU fra den tyrkiske fabrik, da producenten ifølge S&P Global Mobility forventes at sælge 186.000 elbiler i 2025.

Hvis BYD bliver begrænset i Europa af EU’s sanktioner, kan det derimod være til gavn for de eksisterende bilproducenter, som får længere tid til at kunne svare igen på BYD’s kommende billige elbil, der får en pris i omegnen af 160.000 kr. Aktuelt har BYD den 12. billigste elbil i Danmark med den kompakte SUV Atto 2. Se priser på Danmarks billigste elbiler.

Omvendt skal EU også passe på med ikke at presse BYD og de andre kinesiske producenter for hårdt, for Kina kan nemt svare igen med handelsrestriktioner på højvoltsbatterier eller materialer til produktionen af disse. Det kan betyde dyrere elbilbatterier, som igen kan betyde dyrere elbiler for mange flere end bare BYD.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027