Citroën C4 X bliver en High-Riding Fastback
Crossover-biler er ved at overtage pladsen fra sedan-modeller og stationcars. I takt med at efterspørgslen på den mere traditionelle modeller daler, er bilproducenterne nødt til at tænke uden for boksen, og det er Citroën C4 X et godt eksempel på.
Alternativ til fastback og SUV’er
Det er faktisk lidt svært helt at bestemme, hvilken type model den falder ind under, men ifølge Citroën selv, er den et unikt alternativ til fastbacks og SUV’ere.
I bund og grund er C4 X Citroëns version af Peugeot 408, der kom tidligere på måneden. Den er 4600 millimeter lang, og har derfor sin plads mellem C4 og C5 X i Citroëns sortiment, når det gælder længden. Den har samme akselafstand på 2670 millimeter som C4, er 1800 millimeter bred og 1525 millimeter høj.
Det gør den en smule mindre og højere end Peugeots tilsvarende model. Den mindre størrelse viser sig i lavere lastkapacitet på 510 liter i stedet for Peugeotens 536 liter. Den lidt strømlinede form giver den en luftmodstandkoefficient på 0,29 for at opnå en bedre effektivitet.
Se også: Anmeldelse af elbiler
Kun som elbil flere steder
På visse europæiske markeder som Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Danmark bliver bilen kun solgt som en elektrisk bil. På visse markeder kan man også købe bilen med benzin eller dieselmotor.
Som elbil har C4 X et 50 kWh batteri, der giver 360 kilometer i en WLTP-cyklus.
Den kan lades op til 80 procent på en halv time med en 100 kW DC. Bilen har en enkelt elektrisk motor med 136 hestekræfter og 260 Newton-meter drejningsmoment.
Med Sport Mode slået til når C4 X fra 0-100 km/t på 9,7 sekunder, og dens tophastighed er 150 km/t. Prisen er ikke oplyst endnu.
Se også: Kan elbiler gøre verden grønnere?