Cupra’s billigste elbil får det svært

Cupra har løftet sløret for deres mindste og billigste elbil, den lille sporty bybil Raval. Der venter dog en svær fremtid for den.

Cupra’s billigste elbil får det svært

Cupra Raval er nu ikke længere en konceptbil og er netop nu vist frem i sin endelige form ved den igangværende bilmesse IAA Mobility.

Cupra Raval ser på papiret lovende ud, men vi forventer, at den får det svært på markedet, hvor søsterbilerne vil overskygge den. Se design, de første specifikationer og bedste alternativer til Cupra Raval.

Se også: Alle elbiler fra Cupra i Danmark

Sådan ser Cupra Raval ud

Cupra er klar med sin hidtil mindste og mest prisvenlige elbil, Raval, der forventes at ramme markedet næste år.

Cupra Raval er en bybil og en elbil af typen hatchback til en forventet pris under 200.000 kr., der med en udmærket rækkevidde og rummelighed ser ud til at give meget elbil for pengene.

I modsætning til søsterbilerne byder den på et velkendt sportsligt Cupra-design, hvor køredynamikken sandsynligvis også er strammet op i forhold til de andre.

Raval bliver produceret i Spanien og bygger på Volkswagens nye MEB Entry-platform, som den deler med de kommende VW ID. Polo, VW ID. Cross og Skoda Epiq, som Volkswagen Group i samme omgang har vist frem.

Se også: Specifikationer, billeder og pris på Cupra Raval

Cupra Raval

Raval er en hatchback, får en længde på 4 meter lang og en akselafstand på 2.600 mm. For at understrege Cupras sportslige profil får Raval 15 mm lavere affjedring og et særligt styretøj sammenlignet med sine søskende i VW-koncernen.

Topmodellen, Raval VZ, får samme ydelse som den kommende ID. Polo GTI og byder på sportsundervogn, elektronisk spærredifferentiale, 19” fælge med bredere dæk og mulighed for at slå stabilitetskontrollen fra.

Ifølge tidligere udmeldinger fra Cupra vil modellen kunne klare 0-100 km/t på omkring 6,9 sekunder, hvilket gør den til en af de mere sjovere elbiler i klassen. Rækkevidden ventes at lande på cirka 440 km (WLTP).

Cupra Raval forventes at komme på markedet i løbet af 2026.

Se også: Disse elbiler klarer sig bedst i test

Cupra Raval bliver overskygget af VW ID. Polo og Skoda Epiq

Alt i alt fremstår Cupra Raval som en meget lovende elbil. Den kombinerer et aggressivt, sportsligt design med en fornuftig rækkevidde og en skarp pris, der gør den tilgængelig for mange danskere. Alligevel kan modellen få en hård start på markedet.

Med lanceringen af både Volkswagen ID. Polo og Skoda Epiq risikerer Raval at blive overskygget. Begge mærker er i forvejen mere populære i Danmark og i resten af Europa, og deres mere bredt appellerende design vil trække flere kunder til.

Samtidig forventes Skoda Epiq at blive billigere end Raval, mens ID. Polo vil ligge på omtrent samme prisniveau. Dermed bliver konkurrencen særlig hård for Cupra.

Raval vil primært skille sig ud på sit markante design, men når specifikationerne stort set er identiske på tværs af de tre modeller, mener vi det er sandsynligt, at salget af både Epiq og ID. Polo kommer til at æde af Ravals potentiale – selvom Cupra her har skabt en elbil med masser af kvaliteter.

Se også: De billigste elbiler i Danmark

Alternativer til Cupra Raval

Konkurrencen i prisklassen omkring de 200.000 kr. er hurtigt voksende. Allerede nu er der forholdvis stor konkurrence, og når Cupra Raval lanceres til næste år, vil der være endnu flere alternativer.

Her er de bedste alternativer til Cupra Raval:

Vi anbefaler:
Se alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Guide til opladning af elbilen i hjemmet
Disse elbiler er Bedst i Test
Billig og let opladning med TakeCharge