Din næste bil skal bygges af skrald
Det er slut med udelukkende at bruge fabriksnye materialer, når fremtidens biler skal produceres. En ny aftale i EU tvinger nu bilproducenterne til at inkorporere store mængder genbrugsplast i nye køretøjer, hvor en væsentlig del skal komme direkte fra gamle, skrottede biler.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
EU vedtager nye krav om genbrugsplast i biler
Fredag morgen indgik EU-landene og parlamentets forhandlere en aftale, der vil ændre sammensætningen af de biler, vi kører i. Mindst 25 % af plastikken i nye personbiler, varevogne og motorcykler skal være genbrug.
Bilindustrien står i dag for 10 procent af hele EU’s plastforbrug, men branchen har længe haltet bagefter på genbrugsfronten. Det nye regelsæt, som Danmarks miljøminister Magnus Heunicke kalder “et vigtigt skridt mod en cirkulær økonomi,” stiller et specifikt og ambitiøst krav:
Af de 25 % genbrugsplast skal mindst 20 % stamme fra udtjente køretøjer. Det betyder i praksis, at instrumentbrættet eller kofangeren på din gamle bil skal genanvendes og leve videre i en ny model, frem for at ende på forbrændingen eller lossepladsen.
Selvom aftalen hyldes som et grønt fremskridt, er den også resultatet af et politisk kompromis. EU-Kommissionen havde oprindeligt foreslået, at målet på 25 % skulle nås inden for bare seks år. Efter pres fra en bilindustri, der er bekymret for økonomisk vækst, blev tidsplanen dog lempet:
- Om 6 år: Et delmål på 15 % genbrugsplast skal være opfyldt.
- Om 10 år: Det fulde krav på 25 % træder i kraft.
Se også: De bedste elbiler til prisen
Er barren sat for lavt?
De nye regler for materialer lander midt i en turbulent tid for bilindustrien i Bruxelles. Mens kravene til genbrug skærpes, sås der tvivl om det meget omtalte forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2035.
Selvom aftalen præsenteres som en grøn sejr, efterlader procentsatserne mange med en følelse af, at ambitionerne halter. Et krav på kun 25 procent om hele ti år kan virke som en “gratis omgang” for en højteknologisk industri, der allerede har løsningerne ved hånden.
Vi ser allerede i dag bilmærker, der stolt markedsfører kabiner med indtræk lavet af genbrugte plastflasker og gulvmåtter vævet af gamle fiskenet samlet op fra verdenshavene. Råmaterialerne findes i overflod, og teknologien til at omdanne alt fra husholdningsaffald til instrumentbrætter er velkendt.
I det lys kan det virke vagt, at EU ikke tør kræve mere end en fjerdedel genbrug i en tid, hvor klimakrisen kalder på handling nu, og ikke først om et årti.
Se også: De billigste elbiler i Danmark
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Disse elbiler er bedst i test
Test og anmeldelser af elbiler