Disse 10 elbiler klarede sig bedst i test af rækkevidde
Hvor langt kører en elbil i virkeligheden på en opladning? Her kan du se hvilke ti elbiler, der klarede sig bedst i en test af deres virkelig rækkevidde.
Se også: Disse elbiler er bedst i test
Sådan blev testen af rækkevidde skruet sammen
Mange faktorer har betydning for elbilens rækkevidde og det er ofte svært at finde lighed mellem elbilens teoretiske rækkevidde (WLTP) og den rækkevidde man vil opleve i dagligdagen. Derfor har det engelske website What Car udviklet en rækkevidde-test med blandet kørsel, hvor en lang række elbiler er kommet på prøve.
Inden testen af den enkelte elbil er gået i gang er det blevet opladt til 100 procent, batteri er klargjort til kørsel, dæktryk tjekket til bilmærkets anbefalinger og der er kørt i temperaturer mellem 10 og 15 grader. Testen er udført med to personer i bilen på forsæderne med temparaturen indstillet til 21 grader og forvarmet mens bilen har siddet i oplader. Elbilerne er kørt på en lukket bane, så trafikforholdene påvirker ikke resultatet. Ruten simulerer en blanding af stop-start bytrafik, landveje og motorveje.
Disse 10 elbiler kørte længst
- Ford Mustang Mach-E kørte 486 kilometer (WLTP-rækkevidde 540 km)
- Tesla Model 3 kørte 457 kilometer (WLTP-rækkevidde 614 km)
- Porsche Taycan kørte også 452 kilometer (WLTP-rækkevidde 504 km)
- Audi Q4 e-tron kørte 428 kilometer (WLTP-rækkevidde 520 km)
- Kia e-Niro kørte 413 kilometer (WLTP-rækkevidde 455 km)
- VW ID.3 kørte 363 kilometer (WLTP-rækkevidde 548 km)
- Renault Zoe kørte 334 kilometer
- Skoda Enyaq kørte 333 kilometer (WLTP-rækkevidde 537 km)
- Fiat 500 Electric kørte 225 kilometer
- Mazda MX-30 kørte 185 kilometer
Længere rækkevidde end tidligere
Bilen med det største batteri, Ford Mustang Mach-E, kørte altså – ikke så overraskende – længst på en opladning i denne test.
Det er ikke alle elbiler, der er med i denne test. Her mangler populære modeller som Kia EV6, Hyundia Ioniq 5, Tesla Model Y, Polestar 2, BMW i4 som i teorien burde have placeret sig højt i denne top 10 over rækkevidde.
Der er dog ingen tvivl om, at rækkevidde i elbiler bliver bedre og bedre. Bilerne bliver mere energieffektive og får større batterier – og ikke mindst hurtigere opladning.
Du kan også se hvor langt en lang række elbiler kørte i vinterkulden her.
Se også: Nyheder fra elbilproducenter