Disse elbiler har vehicle-to-grid (V2G) eller tovejsopladning
I fremtidens elnet kommer elbiler til at spille en vigtig rolle. Ikke kun fordi antallet af elbiler vokser markant, hvilket kræver enorme opgraderinger af elnettet, men også fordi elbiler samtidig kan være med til at aflaste elnettet.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Hvad er vehicle-to-grid (V2G) eller tovejsopladning?
Teknologien hedder vehicle-to-grid (V2G) og kaldes også for tovejsopladning. Det går i al sin enkelthed ud på, at enten AC-ladeporten, DC-ladeporten eller begge ladeporte i en elbil kan bruges til at sende strøm fra elbilens højvoltsbatteri tilbage til elnettet eller husstanden i flere timer.
Elbiler kan dermed fungere som et stort batterilager, der lagrer energien i batteriet, når strømmen er billig, hvorefter det kan bruges i husstanden (vehicle-to-home eller V2H) eller sendes tilbage til elnettet (vehicle-to-grid eller V2G), når strømprisen er høj. Begge dele hjælper med at stabilisere elnettet ved at sende strøm tilbage for at dække spidsbelastningen.
V2G er endnu en ret ny teknologi, som ikke er bredt implementeret. Det kræver understøttelse både af elbiler, ladeboks og husstandens elinstallation at kunne anvende V2G.
V2L, V2H og V2G – hvad er forskellen?
V2G, V2H og V2L er tre forskellige teknologier, der er beslægtede, men væsentligt forskellige:
- Vehicle-to-grid (V2G) er en teknologi, der gør det muligt for elbiler at sende strøm tilbage til elnettet, og som dermed kan hjælpe med at stabilisere elnettet.
- Vehicle-to-home (V2H) forsyner strøm fra bilen direkte til husstanden og kan fungere som en form for simpel backupløsning i tilfælde af strømsvigt eller som billig strømforsyning til hjemmet i perioder med høj efterspørgsel på strøm.
- Vehicle-to-load (V2L) leverer 230 volt strøm fra bilen til andre apparater – enten via den udvendige Type 2-port, indvendigt via 220 volt-strømudtag eller begge dele. Se alle elbiler med V2L.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers opladning
Elbiler med V2G (tovejsopladning)
Flere bilproducenter har annonceret understøttelse af vehicle-to-grid (V2G) eller tovejsopladning i udvalgte elbiler.
Se alle elbiler med V2G på det danske marked:
Bil | Effekt |
Audi Q4 e-tron | Endnu ukendt. Annonceret og endnu ikke klar til brug |
Audi Q4 Sportback e-tron | Endnu ukendt. Annonceret og endnu ikke klar til brug |
Kia EV9 | 11 kW AC |
Polestar 2 | 11 kW AC. DC-understøttelse også annonceret |
Polestar 3 | 11 kW AC. DC-understøttelse også annonceret |
Renault 5 | 11 kW AC |
Skoda Elroq | Endnu ukendt |
Skoda Enyaq | Endnu ukendt |
Skoda Enyaq Coupé | Endnu ukendt |
Volkswagen ID. Buzz | 10 kW DC. Annonceret og endnu ikke klar til brug |
Volkswagen ID.3 | 10 kW DC. Annonceret og endnu ikke klar til brug |
Volkswagen ID.4 | 10 kW DC. Annonceret og endnu ikke klar til brug |
Volkswagen ID.7 | 10 kW DC. Annonceret og endnu ikke klar til brug |
Volkswagen ID.7 Tourer | 10 kW DC. Annonceret og endnu ikke klar til brug |
Volvo EX90 | 11 kW AC. DC-understøttelse også annonceret |
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Perspektivering
Der er store perspektiver i vehicle-to-grid. Med en stadigt stigende andel af vedvarende energi fra sol og vind i det danske elnet er vi mere afhængige af vind og vejr.
Her kommer den voksende bestand af elbiler i Danmark ind i billedet. Strøm kan lagres i elbilernes batterier, når der er overproduktion af elektricitet, når solen skinner og vinden blæser, og når de optimale vejrforhold er væk og elprisen stiger, kan den lagrede energi i elbilerne sendes tilbage til elnettet og dermed mindske efterspørgslen på elektricitet i elnettet.
Denne stabilisering af elnettet kan i sidste ende være med til at gøre strømmen billigere at bruge.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Hvad koster Danmarks billigste elbil?
Guide til bedste og billigste ladeløsning til elbil