Ejere af elbiler: Sådan er holdbarheden på batteriet

Hvordan er holdbarheden på batterier i elbiler? Ejere af elbiler fra 2015 og frem til 2023 er blevet spurgt om batterikapaciteten i dag lever op til forventningerne.

Ejere af elbiler: Sådan er holdbarheden på batteriet

Der er mange overvejelser af gøre sig, når man skal skifte fra fossilbil til en elbil. En af de helt store bekymringer er de store og dyre batterier – for hvor længe holder de egentlig? En norsk undersøgelse har spurgt ejere af elbiler fra 2015 og frem til 2023 til deres oplevelser med batteriholdbarheden.

Se også: Find elbiler til familien

Batterikapaciteten reduceres over tid

Næsten 17.000 elbil-ejere har deltaget i undersøgelsen, hvor de er blevet spurgt, om batterikapaciteten i deres elbil er lige så god som da bilen var ny.

Ejerne med elbiler fra 2015 og helt frem til 2023 kommer med svar, der ikke overrasker. Næsten 17 procent af ejerne med biler fra 2018 og 2019 siger, at de er uenige eller meget uenige i, at deres elbils batterikapacitet er lige så god nu, som da den var ny.

For elbiler fra 2016 og 2017 er andelen næsten 33 procent. Og for ejere med biler fra 2015 og tidligere er den 44 procent.

Det er nemlig sådan, at batteriet over tid langsomt vil miste kapacitet. Derfor skal man forvente, at en elbil med mange opladninger og mange kilometer i sig har tabt kapacitet.

Se også: Kommende elbiler i Danmark

Lynopladning er hårdest ved batteriet

Men der vil samtidig være stor forskel på hvor slidte batterier bruger. Oplader man ofte op til 100 procent, kører tit batteriet næsten tomt og bruges der ofte lynopladning, så tærer det mere på batteriet.

Det er nemlig tidligere blevet undersøgt af batteridiagnosefirmaet Aviloo at netop lynopladning er hårdere ved batteriet end langsommere AC-opladning.

Aviloo har tidligere testet omkring 20 elbiler, der havde kørt op til 200.000 kilometer, og konkluderet, at lynopladning alene havde svækket batteriet med op til 17 procentpoint mere end biler, der kun havde anvendt langsom AC-opladning.

En elbil, der kun var blevet opladet ved AC-opladning, ville have haft 90 procent resterende batterikapacitet tilbage. Til sammenligning ville en elbil, der kun var blevet lynladet have haft 73 procent resterende kapacitet.

Vil man passe bedst muligt på batteriet, så kan vi anbefale disse råd.

Du kan lease elbil og slippe for bekymringerne

Men vil man helt slippe for bekymring om slitage på batteriet, den hurtige teknologiske udvikling inden for elbiler, store prisfald og en frygt om hurtig forringelse af gensalgsværdien, kan det være en fordel af lease elbil. Det giver utrolig stor fleksibilitet og tryghed, og man undgår ubehagelige overraskelser. Læs mere om leasing af elbil her.

Se også: Elbilforsikring der dækker batteri