Elbiler: Hvilken garanti er bedst?

En lang garanti på en elbil lyder godt, men den kan koste dig dyrt. Se hvorfor serviceintervaller og dit kørselsbehov er afgørende for, hvilken garanti der er bedst.

Elbiler: Hvilken garanti er bedst?

Ved køb af elbil kigger mange først og fremmest på garantiperiodens længde. Men den bedste garanti er ikke nødvendigvis den længste. Faktisk kan en lang garanti ende med at koste dig dyrt – se hvad du skal kigge efter.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Lang garanti = høje serviceudgifter

Garantier på 8-10 år lyder umiddelbart tillokkende, men bilproducenterne stiller krav om, at du overholder serviceeftersynene efter producentens forskrifter, for at du kan anvende garantien.

Bilproducenterne anvender vidt forskellige serviceintervaller: Det gennemsnitlige serviceinterval på tværs af bilmærkerne er 1,5 år eller 28.000 km, alt efter hvad der kommer først. Et meget almindeligt serviceinterval hedder 1 år eller 25.000 km.

Da et serviceinterval på tværs af bilmærkerne koster cirka 3.300 kr., løber det op i mange penge, hvis man vælger en elbil med en lang garanti.

Kører man 20.000 km om året, og har elbilen et serviceinterval på 1 år eller 25.000 km samt en meget almindelig batterigaranti på 8 år eller 160.000 km, skal elbilen have 10 serviceeftersyn, som i alt løber op i mere end 30.000 kr.

Og regningen kan blive meget dyrere. Hos enkelte bilmærker skal man regne med helt op mod 5.000-8.000 kr. per serviceeftersyn. Med et kørselsforbrug på 20.000 km om året løber det op i 40.000-64.000 kr. alene i serviceomkostninger.

En fabriksgaranti på 5 år uden kilometerbegrænsning lyder umiddelbart tillokkende for især bilister med et højt kørselsforbrug. Men er man en af dem, der kører rigtigt meget (for eksempel 50.000 km om året), vil det give to årlige serviceeftersyn og koste i omegnen af 25.000 kr. at overholde serviceintervallet på 1 år eller 30.000 km i fabriksgarantiens varighed på 5 år.

Det er en væsentlig merpris, som man bør tage med i regnestykket, inden man vælger og køber elbil.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Garanti: Hvad skal jeg kigge efter?

For at kunne vurdere, hvilken garanti der er bedst for dig, kan du ikke blindt gå ud fra, at den længste garanti er den bedste. Du bør kigge på tre ting:

  • Hvor langt kører du om året?
  • Hvad koster et serviceeftersyn, og hvor ofte skal bilen serviceres? (serviceinterval)
  • Hvor længe planlægger du at beholde bilen?

En god garanti på en elbil handler ikke kun om dækningsperioden, men om de samlede omkostninger og vilkår. Jo længere garanti, desto flere omkostninger til service.

Et højt kørselsforbrug giver høje omkostninger for dig, der har valgt en lang garanti uden kilometerbegrænsning. Med et højt kørselsforbrug skal du også være opmærksom på, at en ellers lang garanti på eksempel 7 år eller 150.000 km bliver til en kort garanti, fordi kilometerbegrænsningen hurtigt overskrides.

Det er altså ikke muligt entydigt at pege på, hvilke elbiler der har den bedste garanti. Det afhænger af dit årlige kørselsbehov, hvor længe du planlægger at beholde bilen, og hvad det koster i serviceeftersyn at overholde garantivilkårene. Se derfor ikke kun på garantilængden, men også på prisen for at overholde garantien.

Ønsker du ikke en elbil med en lang garanti, der er dyr at overholde, kan du med fordel vælge en elbil fra et bilmærke, der har høj pålidelighed, så du forhåbentlig slet ikke får brug for garantien. Kig også efter elbiler fra bilmærker med lave serviceomkostninger og et langt serviceinterval. Og så skal vi naturligvis heller ikke glemme Tesla, der – som det eneste bilmærke – slet ikke har krav om regelmæssige serviceeftersyn.

Perspektivering

Vil du vide mere om serviceintervaller og serviceomkostninger? Se gennemsnitlige priser på serviceeftersyn og de forskellige bilmærkers serviceintervaller.

Vi anbefaler:
Disse elbiler er bedst i test
Guide til opladning af elbil derhjemme
De billigste elbiler i Danmark