Elbiler bliver bedre med strukturelle batterier
Strukturelle batterier rummer store opgraderinger til elbiler – og er på vej fra forskning til serieproduktion hos flere bilproducenter.
Udviklingen inden for batterier til elbiler rammer topfart – bliv klogere på strukturelle batterier, hvilke elbiler får det og hvilke fordele teknologien har.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Hvad er strukturelle batterier og hvad kan det?
Strukturelle batterier er en ny type batteri, hvor bilen selv fungerer som batteri. I stedet for at have en tung batteripakke under gulvet, bliver batteriet en del af bilens karrosseri. Materialerne i rammen kan både bære bilen og lagre energi, så bilen bliver lettere, stærkere og mere effektiv. Det giver længere rækkevidde og kan på sigt gøre elbiler billigere at producere.
En bonus er mere plads og bedre komfort. Mange elbiler har i dag et højt gulv og lave bagsæder, så man mangler støtte under lårene. Strukturelle batterier kan laves tyndere, så gulvet kan sænkes, sæderne kan hæves en smule, og passagererne får mere benstøtte og bedre siddekomfort, uden at gå på kompromis med batteriets størrelse.
Teknologien går et skridt videre end de løsninger, man ser i dag som CTC (Cell-to-Chassis) og CTB (Cell-to-Body). I CTC og CTB sidder battericellerne tæt integreret i bilens bund eller karrosseri, men de fungerer stadig som separate komponenter. I et ægte strukturelt batteri er energien bygget ind i selve bilens materiale, så batteriet og bilens skelet er ét og samme system.
Se også: Se hvilke elbiler der kommer i 2025, 2026 og 2027
Hvilke elbiler har strukturelle batterier?
Findes der elbiler på markedet med strukturelle batterier? Ja, det gør der faktisk, og der er flere på vej. En af de første elbiler på markedet med strukturelt batteri er Leapmotor C10, som er en mellemklasse SUV med en 70 kWh batteripakke, som endnu ikke er tilgængelig i Danmark.
Også BMW teknologien i deres seneste elbil, deres første næstegenerations elbil BMW iX3. Det forventes, at teknologien også finder vej til den kommende BMW i3, som kommer som sedan og stationcar (Touring).
Den sidste vi kender til i øjeblikket er den kommende Porsche Cayenne Electric, som har et batteri på 113 kWh.
Batteriteknologi til elbiler i hæsblæsende udvikling
Strukturelle batterier tegner sig med stor sandsynlighed som en vigtig del af fremtidens elbiler. Teknologien rummer store fordele, og meget tyder på, at vi vil se den i stadig flere modeller i de kommende år. Udviklingen inden for batterier går generelt stærkt – fra nye solid state-batterier til andre spændende batterityper med højere energitæthed, lavere vægt og hurtigere opladning – og det er en spændende udvikling at følge med i.
De store fremskridt betyder dog også, at mange kan blive usikre på, hvornår det er det “rigtige tidspunkt” at købe elbil. Med teknologien i så hurtig udvikling kan leasing være en attraktiv løsning, fordi man lettere kan skifte til en nyere model, når de næste batterigennembrud rammer markedet.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Der er flere gode grunde til, at man bør lease en elbil. Man slipper for bekymringer om den teknologiske udvikling, gensalgsværdi, batterislitage, service og garanti. Bliv klogere på leasing af elbil her.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Billigste opladning af elbil hjemme
De billigste elbiler i Danmark