Genanvendelse i EU: Gamle elbilbatterier får nyt liv
EU har skærpet kravene til genanvendelse af elbilbatterier – noget der får stor betydning for danske bilister.
Ny lovgivning og teknologi skal sikre EU’s forsyning, lavere priser og mindre afhængighed af Kina – se hvordan.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Gamle elbilbatterier er guld værd
Genanvendelse af elbilbatterier spiller en central rolle i EU’s strategi for grøn omstilling og forsyningssikkerhed. Behovet for vigtige metaller som litium, kobolt og nikkel vokser eksplosivt, men Europas adgang til disse ressourcer er begrænset.
Derfor satser EU massivt på genbrug og cirkulær økonomi. En vigtig brik i dette puslespil er genanvendelse af batterier fra elbiler.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
EU-regler for genanvendelse af elbilbatterier
Siden februar 2024 har det været lovpligtigt at genanvende højspændingsbatterier fra elbiler solgt i EU. Derudover træder nye regler i kraft fra den 18. januar 2027, hvor alle nye elbiler skal være udstyret med et såkaldt batteripas. Det er et digitalt dokument, som indeholder oplysninger om batteriets kemi, ydeevne, CO₂-aftryk og mulighed for genanvendelse.
EU har som overordnet mål, at mindst 15 procent af EU’s forbrug af kritiske råstoffer i 2030 skal komme fra genanvendelse. Dette skal mindske afhængigheden af import fra lande som Kina, Chile, Argentina, Australien, Den Demokratiske Republik Congo (DRC) og sikre en mere stabil og bæredygtig forsyningskæde.
Se også: Disse elbiler er bedst i test
Teknologier til genanvendelse af elbilbatterier
Første skridt i batterigenanvendelse er forbehandlingen. Batterierne aflades, demonteres og knuses i specialiserede anlæg. Denne mekaniske proces adskiller cellerne og isolerer den såkaldte black mass, som er en pulverlignende masse, der består af kobolt, nikkel og/eller litium.
Efter forbehandlingen følger én af følgende tre metoder:
- Pyrometallurgi: Batterierne smeltes ved høje temperaturer, hvilket frigør metallerne i form af legeringer.
- Hydrometallurgi: Kemisk udvaskning, hvor metaller opløses og derefter opsamles og renses. Denne metode er særligt effektiv til kobolt og nikkel.
- Direkte genanvendelse: Batteriets cellestruktur eller katodematerialet bibeholdes så vidt muligt – en proces med lavere energiforbrug og høj genanvendelsesgrad. Med direkte genanvendelse er det muligt at genvinde store mængder af værdifulde metaller – for eksempel kan over 90 procent af kobolt og nikkel i nogle anlæg genvindes.
Danske og europæiske virksomheder som Stena Recycling er blandt de førende inden for genanvendelse af elbilbatterier. Deres anlæg kan genanvende op mod 95 procent af materialerne fra brugte batterier, hvilket er blandt de højeste i verden.
Derudover arbejder flere danske universiteter og virksomheder sammen i EU-finansierede projekter om innovation og udvikling af fremtidens genanvendelsesteknologier. Danmark er dermed godt positioneret til at spille en aktiv rolle i Europas grønne værdikæde.
Se også: Guide til opladning af elbil derhjemme
Genbrug i stedet for genanvendelse
Et alternativ til genanvendelse er genbrug. Når elbilbatterierne ikke længere opfylder kravene til elbiler, kan de stadig fungere som energilagre i stationære anlæg – for eksempel i solcelleanlæg, energilagre eller vindmøllesystemer.
Ved at forlænge batteriets levetid med typisk 5‑10 år reduceres det samlede forbrug af råstoffer, ligesom CO₂‑udledningen reduceres. Denne tilgang er stadig i vækst, men ses allerede i pilotprojekter rundt om i Europa.
Se også: Sådan bliver fremtidens batterier til elbiler
Mere effektiv genanvendelse i fremtiden
Ud over eksisterende metoder forskes der intenst i nye og mere effektive teknologier til genanvendelse af elbilbatterier.
Projekter støttet af EU-programmer som Horizon Europe og EIT RawMaterials arbejder på teknikker som bio-udvinding, termisk behandling og automatiseret demontering. Målet er at reducere omkostninger og øge udbyttet, så genanvendelse bliver mere økonomisk attraktivt og udbredt.
Et af de store håb er, at ny teknologi vil gøre det muligt at udvinde selv små mængder sjældne metaller fra komplekse komponenter hurtigt, rent og til en konkurrencedygtig pris.
Se også: Priser på de billigste elbiler i Danmark
Flere batterier fra gamle elbiler får nyt liv
Øget genanvendelse af elbilbatterier i Europa har stor betydning for danskerne og markedet for elbiler. Først og fremmest styrker det forsyningssikkerheden for vigtige råmaterialer som litium, kobolt og nikkel, hvilket kan reducere afhængigheden af usikre leverandørlande og geopolitiske spændinger. Det gør Danmark og det øvrige EU mindre sårbare over for prisudsving og knaphed på råstoffer, hvilket på sigt kan stabilisere priserne på elbiler og batterier.
Samtidig skaber det grønne job og erhvervsmuligheder i Danmark – for eksempel hos virksomheder som Stena Recycling, der er med til at udvikle fremtidens genanvendelsesteknologier. Forbrugerne får desuden mere gennemsigtighed om batteriernes oprindelse og mulighed for genanvendelse gennem det kommende EU-krav om batteripas, hvilket kan understøtte mere bæredygtige elbiler.
Vi anbefaler:
Opladning af elbiler
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
 
            

