Kina skruer op for produktionen af elbilbatterier
De kinesiske producenter har leveret rekordmange batterier til elbiler i de første ni måneder af 2025 – og nu er fokus skiftet til LFP-batterier.
Den øvrige bilbranche har sovet i timen og er nu dybt afhængig af kinesiske batterier – få et indblik i Kinas dominans på elbilbatterier.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Kinas batteriproduktion til elbiler stiger 44% på ni måneder
Kina har skruet kraftigt op for produktionen af batterier til elbiler i år. Fra januar til september blev der lavet 1.122 GWh batterier – en stigning på 44% i forhold til sidste år.
Det svarer rundt regnet til, at de kinesiske producenter indtil videre i 2025 har produceret 16 mio. elbilbatterier af en gennemsnitlig kapacitet på 70 kWh.
Bare i september nåede produktionen 151 GWh, hvilket er 50 % mere end samme måned året før. Det skyldes høj efterspørgsel efter batterierne til elbiler i både Kina og i globalt.
Flere af de kinesiske producenter skifter samtidig over til LFP-batterier, som er et billigere batteri med fordele som længere levetid og miljøvenlighed. Den seneste generation af LFP-batterier, som stadig er unik for de kinesiske producenter, byder på øget rækkevidde og meget hurtig opladning – og er exceptionelt interessant for alle elbilproducenter.
De mere energitætte NMC-batterier, som tidligere benyttes i stor stil af europæiske bilproducenter, fylder mindre i produktionen end tidligere.
Markedet domineres stadig af CATL og BYD, som tilsammen har mere end 50 % markedsandel, men andre producenter som EVE Energy og CALB er også på vej frem.
Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark
Kinesisk kontrol over elbilernes kerne
Køber du en elbil i dag, er sandsynligheden overvældende for, at batteriet i den er kinesisk. Syv af verdens ti største batteriproducenter er fra Kina, anført af CATL og BYD. Korea og Japan (LG, SK On, Samsung SDI, Panasonic) er stadig med, men spiller en klart mindre rolle.
Konsekvensen er, at Kina reelt kontrollerer elbilens vigtigste komponent. På kort sigt presser det priserne ned og accelererer innovationen, men på længere sigt er prisen en dyb strategisk afhængighed.
Leverancesikkerhed kan blive et våben i handelskonflikter, standarder og teknologi kan låses til kinesiske økosystemer, og europæiske producenter får sværere ved at forhandle, planlægge og beskytte marginer.
I sidste ende kan forbrugerne betale regningen – i form af højere priser på elbiler, længere leveringstider eller færre valgmuligheder. Et alternativer bliver at købe en elbil fra en kinesiske producent, som pludselig kan se mere attraktiv ud på grund af en lavere pris.
Se også: Bliv klogere på LFP-batterier
Perspektivering
Der findes i dag forskellige typer af batterier til elbiler, som alle har hver deres fordele og ulemper. Typen af batteri er værd at kende mere til, inden man køber en elbil.
Skal du vælge en elbil med LFP, NMC eller en anden type batteri? Læs om fordele og ulemper ved de forskellige batteriteknologier her.
Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
TakeCharge – enkel og billig opladning af elbil
Sådan passer du bedst på elbilens batteri