Ny elektrisk donut-motor yder 844 hk og vejer kun 40 kg

Virksomheden Donut Labs har udviklet en højtydende donut-formet elmotor med en voldsom ydeevne i forhold vægten – og så er motoren fuldt integreret i hjulet.

Ny elektrisk donut-motor yder 844 hk og vejer kun 40 kg

Det britiske teknologimærke Donut Lab har udviklet en ny motor til elbiler med navnet ”Donut Motor”. Den yder hele 630 kW (844 hk) og vejer kun 39,9 kg. Det giver et bedre forhold mellem ydeevne og vægt end bilproducenten Koenigseggs Dark Matter-elmotor, som bruges til mærkets plugin-hybrid hypercar Gemera.

Donut Labs’ donutformede elmotor hævder har et voldsomt højt drejningsmoment. Ifølge selskabet kan denne nye motor i varianten, der er tilpasset elbiler, opnå et drejningsmoment på op til hele 4.300 Nm – ja, 4.300 Nm.

Se også: Nyheder om elbilteknologi

Kan levere op til 2.000 hk på fire hjul

Elmotoren kan anvendes i elektriske hypercars i stil med Rimac Nevera. Anvendes motoren på hvert af de fire hjul, kan det bringe ydeevnen op på svimlende 1.500 kW (2.011 hk) og drejningsmomentet på hele 9.000 Nm.

Foto: Donut Labs

Både i forhold til ydeevne i forhold til vægt og drejningsmoment i forhold til vægt springer elmotoren fuldstændig skalaen i forhold til konkurrerende elmotorer.

Foto: Donut Labs

Donut Labs har også udviklet andre varianter af den unikke elmotor, som kan bruges i lastbiler, motorcykler, knallerter og droner. De har forskellige størrelser, ydeevne, drejningsmoment og vægt, men har alle til fælles, at de har meget høj ydeevne i forhold til vægten.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Elmotor er integreret direkte i hjulet

Det mest interessante er måske ikke engang den voldsomt høje effekt og lave vægt i Donut Labs’ elmotor, men at elmotoren er integreret i hjulet.

En elmotor integreret i hjulet, som vejer 40 kg, lyder umiddelbart som meget ekstra uaffjedret væg – det vil sige komponenter som dæk, fælge, bremser og aksler. Donut Labs hævder dog, at den høje ydeevne og det høje drejningsmoment stort set opvejer motorens vægt.

”Den store uaffjedrede vægt har været den vigtigste grund til, at alle ikke har brugt motorer integreret i hjulet i deres biler. Med det drejningsmoment og den effekttæthed, vi nu har opnået, er motorens relative vægt så lille, at den uaffjedrede vægt for første gang er ubetydelig,” siger Donut Labs administrerende direktør Marko Lehtimäki.

Mindre versioner af den integrerede Donut-motor med hjul bruges allerede i Verge-motorcykler, hvor vægten betyder endnu mere end i biler. Dermed bør Donut Labs’ elmotorer teoretisk set være endnu nemmere at implementere i elbiler.

Donut Labs hævder også, at denne nye motor er op til 50 procent billigere at fremstille end konventionelle elmotorer, så hvis Donut kan få disse elmotorer i hænderne på flere bilproducenter, kan de pludselig finde vej i små og billigere elbiler.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers køreoplevelse og ydelse

Perspektivering

Elmotorer i hjulene er et nyt og spændende teknologisk område, som vi kommer til at se meget mere til i de kommende år.

Flere bilproducenter arbejder allerede på teknologien, som har mange store perspektiver. Elmotorer i hjulene øger effektiviteten, sparer plads og vægt og giver utrolig høj ydeevne, ligesom teknologien på sigt kan gøre elbiler billigere. Læs mere om motorer i hjulene i elbiler.

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Se priser på de billigste elbiler i Danmark