Nyt elbilbatteri reparerer sig selv
Et europæisk udviklet batteri til elbiler skulle angiveligt have selvhelende egenskaber, som giver batteriet længere levetid.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Selvhelende elbilbatteri eliminerer bekymringer om kapacitetstab
Det er norske SINTEF (Stiftelsen for industriell og teknisk forskning), der har eksperimenteret med et batteri, som de hævder er sikrere, giver længere rækkevidde og længere levetid.
Det nye batteri bruger angiveligt litium-nikkel-manganoxid i katoden, som tilsyneladende er koboltfri og indeholder mindre nikkel og mindre litium end traditionelle elbilbatterier.
Denne kemi giver en højere gennemsnitsspænding, hvilket skulle forbedre opladningstiden og ydeevnen. Batteriet skulle være mere energitæt, men samtidig fylde mindre.
Der er også en ny “superlim”, som efter sigende reparerer skader på cellerne, ligesom et selvforseglende bildæk. Den kommer i form af særlige bindemidler og separatorer, der holder batteristrukturen sammen. Dette skulle betyde, at batteriet også har en meget længere levetid.
SINTEF afslører dog ikke flere specifikationer på det nye elbilbatteri, og heller ikke informationer om produktion af det.
Se også: Disse elbiler gør det bedst i test
Perspektivering
Ny batteriteknologi i elbiler skaber stor usikkerhed for dem, der overvejer at købe en elbil. Her kan privatleasing være en god løsning. Med privatleasing betaler du en fast månedlig pris og slipper for bekymringer om værditab. Desuden kan du typisk opsige leasingaftalen allerede efter 12 måneder.
Læs mere om fordelene ved privatleasing af elbil.
Vi anbefaler:
Kør længere og lad hurtigere med Hyundai elbil
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Hvorfor vælge elbil?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Sådan passer du bedst på elbilens batteri