Nyt solid state-batteri gør din næste elbil mere klimavenlig
Ny dag – ny batteriteknologi annonceret. Nu har forskere fra MIT offentliggjort et nyt solid state-batteri (faststofbatteri) med en elektrolyt, der er særligt nem at genbruge.
Batteriteknologien kan nedbringe drivhusgasudledningen fra din i forvejen klimavenlige elbil yderligere i fremtiden.
Læs mere om den nye genanvendelige batteriteknologi, som giver god grund til at overveje privatleasing af din næste elbil.
Se også: Disse elbiler gør det bedst i test
Nyt faststofbatteri kan skilles ad på få minutter
Forskere fra MIT har udviklet en ny type genanvendeligt faststofbatteri, som kan reducere mængden af elektronikaffald fra elbiler i fremtiden. Kernen er en selvorganiserende elektrolyt, der minder kemisk om materialet Kevlar. Når materialet udsættes for vand, danner det nanobånd, der leder ioner, og som kan presses til et fast stof og fungere som et lag, der forbinder batteriets positive elektrode (katode) og negative elektrode (anode).
Det banebrydende er, at elektrolytten kan opløses på få minutter i et organisk opløsningsmiddel, så hele batteriet falder fra hinanden – lidt samme proces, som hvis man opløser candyfloss i vand. Dermed bliver det let at genanvende de værdifulde materialer i faststofbatteriet.
Hvor batteriindustrien traditionelt primært har fokuseret på ydeevne og sekundært på genanvendelse, vender forskerne fra MIT tilgangen helt om. Deres batteriteknologi er designet fra start med fokus på genbrug.
Batteriteknologien er pt. et proof of concept, men ventes klar til at blive kommercialiseret inden for fem til 10 år. Det er immervæk lang tid i en tid med nye batterigennembrud på nærmest ugentlig basis.
Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark
Genanvendelige batterier kan mindske elbilernes CO₂-aftryk
Elbilernes største klimaproblem er ikke kørslen, men den ressourcekrævende batteriproduktion, som står for en stor del af CO₂-udledningen over en elbils levetid. MIT’s nye genanvendelige faststofbatteri kan ændre dette. Elektrolytten opløses hurtigt i et opløsningsmiddel, så batteriet kan skilles ad og materialerne nemt genbruges.
Dermed mindskes behovet for ny minedrift, som både er CO₂-tung og miljøbelastende. Hvis teknologien skaleres, kan den skabe en cirkulær batteriøkonomi, reducere elbilers samlede klimaaftryk og adressere et af de største kritikpunkter: At elbiler blot flytter drivhusgasudledningerne fra vejene til fabrikkerne.
Forskere fra MIT oplyser selv, at de har svært ved at opnå samme rækkevidde og ladehastighed som på øvrige elbilbatterier og erkender, at der måske skal ske store forbedringer på batteriet, for at det kan være konkurrencedygtigt.
Selv om elbiler allerede nu har en væsentligt lavere klimabelastning end fossilbiler, er der altså stadig potentiale til at opnå en markant lavere klimabelastning ved at tænke endnu bedre genbrug af materialer ind i produktionen af elbilbatterier, ligesom forskerne fra MIT har gjort.
Se også: Disse elbiler er længst fremme på software
Perspektivering
Vi anbefaler kraftigt at privatlease din næste elbil, da du garderer dig mod ubehagelige overraskelser (pludseligt store værditab) i tilfælde af, at dagens batteriteknologi pludselig bliver meget forældet grundet nye teknologiske fremskridt.
Læs mere om de mange fordele ved privatleasing.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Guide til opladning hjemme med solpaneler