Produktion af LFP-batterier kommer til Europa
Bilproducenten Stellantis og den kinesiske batterigigant CATL har afsløret, at de sammen vil bygge en LFP-batterifabrik til 4,1 milliarder euro (30 milliarder kroner) i Europa.
Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler
LFP-batteriproduktion i Europa fra 2026
CATL, der er verdens største batteriproducent, og Stellantis har offentliggjort deres planer om i fællesskab, at bygge en stor fabrik til produktion af LFP-batterier.
Anlægget vil blive bygget på Stellantis’ Zaragoza-anlæg i det nordøstlige Spanien og forventes at være i drift ved udgangen af 2026.
Fabrikken forventes at kunne nå en produktion på 50 gigawatt-timer, afhængigt af udviklingen på markedet for elbiler i Europa og den nødvendige offentlige støtte.
Det kommer på et tidspunkt, hvor Europas bilproducenter står over for en perfekt storm af udfordringer på vejen mod fuld elektrificering, herunder mangel på prisbillige modeller, en langsommere udrulning af ladestandere end forventet og udsigten til målrettede amerikanske toldsatser.
“Dette vigtige joint venture med vores partner CATL vil bringe innovativ batteriproduktion til et produktionssted, der allerede er førende inden for ren og vedvarende energi, hvilket er med til at drive en 360-graders bæredygtig tilgang,” sagde Stellantis’ bestyrelsesformand John Elkann i en udtalelse.
LFP-batterier er billigere af producere. Batterierne i elbiler er langt den dyreste komponent, og kan man bringe priserne ned, er det muligt at lave billigere elbiler. Blandt fordelene ved batteriproduktion i Europa er kortere forsyningskæder, miljømæssige fordele, jobskabelse og styrket europæisk selvforsyning af batterier til elbiler.
Se også: Nyt om kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Perspektivering
Hvilket batteri skal du vælge i din elbil? Og bliver batterierne snart meget bedre? Der er mange spørgsmål der melder sig, når man overvejer at købe elbil.
Batterierne bliver hele tiden bedre, men man ser endnu ikke kvantespring. Man forventer dog, at solid-state batterier vil byde på en stor forbedring. Man ved dog med sikkerhed ikke, hvornår solid-state batterierne er at finde i elbiler.
Er man på jagt efter det mest miljøvenlige batteri, skal man vælge et LFP-batteri, som ikke indeholder råmaterialerne kobolt og nikkel. Læs om fordele og ulemper ved LFP-batterier.
Vil du have et batteri med stor energitæthed og længste rækkevidde, skal du vælge et batteri at typen NCM. De fleste bilproducenter oplyser batterityper i specifikationer for de enkelte elbilmodeller.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Vi anbefaler:
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den